אחד השלבים הראשונים בתכנון של מוצר או שירות, הוא להגדיר את קהל היעד שלנו למוצר או השירות, על מנת שנוכל לפנות אליו בצורה טובה יותר מבחינה שיווקית, אך גם לעשות עבורו את ההתאמות במוצר, מבחינת הנראות ומבחינת חוויית השימוש. יתרה מכך, פעמים רבות חברות מעדיפות לעשות את הדרך ההפוכה – למצוא נתח שוק גדול שאוהב לקנות, ולהתאים עבורו מוצר. התהליך בו אנחנו בונים ומכירים את הקהל שלנו נקרא בניית פרסונות.
מה זה פרסונה?
פרסונה היא דמות שמייצגת את הקהל שלכם, או לפחות את החלק הארי בקהל שלכם. ברגע שנדע להגדיר ולאפיין מי היא אותה הדמות ומה מביא אותה להשתמש במוצר שלנו, נוכל להבין בצורה טובה יותר כיצד לתת לה את המענה. נניח שהפרסונה שלנו היא אדם בגיל 70+, שמשתמש במוצר שלנו בשל מגבלה פיזית או מנטלית (לדוגמה, פגיעה בזיכרון). אנחנו נרצה ליצור חוויית משתמש ברורה ונוחה יותר. אם מדובר במוצר פיזי, כדאי שהמוצר יהיה יהיה קל-משקל שאינו חד או מסוכן. אם מדובר במוצר טכנולוגי או דיגיטלי, כדאי שהוא יצריך כמה שפחות פעולות טכניות. כיוון שמדובר באדם מבוגר ובעל קשיים, סביר להניח שלא נמצא אותו בפייסבוק וברשתות החברתיות, ולכן נעדיף לפרסם עבורו בעיתון, ברדיו או בטלוויזיה. יוצא מן הכלל הוא מקרה בו נעדיף לפנות אל הילדים או הנכדים שלו על מנת לעורר אצלם את הצורך לרכישה, ואז ניתן לפרסם בפלטפורמות מודרניות יותר.
מהם הנתונים שחשוב לנו להכיר בבניית פרסונה?
נתונים שנרצה להכיר בבניית פרסונה, כדי ליצור חוויית משתמש מותאמת ולשווק בצורה נכונה:
- מגדר/מין
- גיל
- אזור מגורים
- הרגלי גלישה ברשת
- תחביבים
- מצב כלכלי ותעסוקתי
- סטטוס בחיים
- למה היא (הדמות אותה אנחנו מאפיינים) מגיעה אלינו
- איזה פתרון היא מחפשת לקבל אצלנו
למה הגדרת פרסונה זה הליך כל כך חשוב בעיצוב חווית משתמש?
ליצירה של פרסונה יש מספר יתרונות.
- מגבירה אמפתיה – ברגע שאנחנו יודעים עבור מי אנחנו מייצרים את המוצר או השירות, וממש נותנים לו שם ופנים, קל לנו יותר להתחבר אל המוצר. ברגע שיש "כתובת", והלקוח הפוטנציאלי שלנו הוא לא מושג מופשט, אנחנו יכולים לעבוד עבורו.
- שיווק איכותי – ההיפך הגמור מבניית פרסונות, הוא "לירות לכל הכיוונים". שיווק שיורה לכל הכיוונים הוא שיווק שמבזבז תקציבי עתק ולא מחזיר את ההשקעה. כשאנחנו יודעים לאפיין את הקהל שלנו עד רמת הרגלי גלישה ותחביבים, אנחנו יודעים היכן למצוא אותו. בטיקטוק, באינסטגרם, בשלט חוצות באיילון, בעיתון "הארץ" או ברדיו.
- אפיון חוויית משתמש – לבסוף, הסיבה העיקרית בגללה אנחנו מעוניינים לבנות פרסונות היא לצורך חוויית משתמש טובה, שהיא מה שיגרום למוצר או לשירות שלנו להצליח.
איך בונים פרסונה?
בנייה של פרסונות מתחילה במחקר איכותי שמטרתו להבין למה קהל היעד שלכם יגיע אל המוצר שלכם ומהו יפתור בעבורם וכיצד קהל היעד יתנהג עם המוצר שלכם. דרך מצוינת להתחיל היא לרשום את כל מה שאתם יודעים על הקהל שלכם. זה יכול להיות מבוסס על ניסיון, על הנחות עבודה או סתם מתוך תחושת בטן. לדוגמה, אם אתם בונים אפליקציה להזמנת משלוחים מהסופר, תוכלו לכתוב על קהל היעד שלכם את ההנחות הבאות: נשים, בנות 40-60, נשואות, קרייריסטיות, מארחות, בעלות לו"ז עמוס אשר יודעות להתנהל עם טכנולוגיה ואפליקציות. זוהי כמובן לא חייבת להיות הפרסונה היחידה וזו גם לא יכולה להיות הפרסונה היחידה, לכן ניתן לבנות עוד 1-3 דמויות עם מאפיינים דומים. בשלב הבא, לאחר שכתבנו על הדף את המאפיינים, נצטרך לאמת אותם, ונוכל לעשות זאת באמצעות תצפיות, ראיונות וסקרים. במקרה שלנו, נרצה להכיר טוב יותר את הקהל שנוטה להזמין משלוחים מהסופר אונליין. לאחר שיש בידינו את הנתונים המדויקים ביותר על הקהל שלנו, ניתן לכתוב על הדמות או הדמויות שלנו מעין ביוגרפיה, ולתת להם שם ופנים.