ליצירת קשר
whatsapp
לימודי הייטק ב-INT LIVE
טלפון

ראיון עבודה בהייטק – המדריך שכל הייטקיסט חייב לקרוא רגע לפני

INT College
ראיון עבוד בהייטק

מה כבר לא כתבו על הדרכים להתכונן לראיון עבודה, החל מלהיות חיוביים, להגיע בזמן ומה לענות של השאלה ״מהן ציפיות השכר שלך״. אבל נראה כי ראיון עבודה בהייטק אינו דומה לראיונות עבודה אחרים, במיוחד בשנים האחרונות כשהתחרות על מועמדים נמצאת בשיאה.

אז נכון, השוק צמא לעובדי הייטק טובים, כולם מחוזרים בלי סוף על ידי מגייסות הפונות ללא הפסקה בלינקדאין, במיוחד מומחים בתחומי ההייטק המבוקשים כמו מיישמי סייבר, מתכנתים, אנשי DevOps ומפתחים מכל תחום. אולם, למרות הביקוש, חשוב להבין שאתם עדיין בתחרות מול מומחים ״מחוזרים״ בדיוק כמוכם, ולכן ככל שתגיעו מוכנים יותר, כך הסיכוי לקטוף את המשרה יהיה גבוה יותר.

מה זה אומר להיות מוכנים לראיון?

כפי שאמרנו, ראיון עבודה בהייטק אינו דומה לראיונות עבודה במקומות אחרים, ולכן עלינו להגיע מוכנים ולא לעשות אותם ׳על הדרך׳. להיות מוכנים זה אומר לפנות זמן כמה ימים/שעות לפני הראיון ופשוט לבצע את הפעולות הבאות:

הכירו היטב את החברה

נכון, חשוב מאות להיכנס לאתר של החברה, לרפרף על הסיפור שלה ולדעת את המידע הבסיסי עליה, אבל זה לא מספיק. חשוב להתעמק בפעילות של החברה אליה אתם הולכים לראיון עבודה, ממש לקרוא כתבות, ואפילו המלצות של עובדים אחרים בפורטלים שונים, כך תוכלו לדעת רקע כללי ואת הדרישות הארגוניות. הביקורות של עובדים יכולות תת לכם רקע על התרבות הארגונית, כך גם המידע על החברה באתרי חדשות שונים. נסו להבין ״בין השורות״ את הערכים של החברה, כך תוכלו להדגיש אותם בראיון. לדוגמה, אם לחברה חשוב לגייס מועמדים בעלי כישורים חברתיים, נסו להדגיש זאת בראיון.

דעו מראש את התהליך שאתם הולכים לעבור

לרוב, התהליכים בחברות הייטק זהים למדי, ישנה סדרת ראיונות עם דרגים שונים, כאשר כל אחד שראיין אתכם נותן את חוות דעתו, או ״ציון״ מסוים, ומי שעבר את הדירוג ממשיך הלאה ולמעשה מתקבל לעבודה. רק נציין שבחברת גוגל ודומות לה, ישנם 6-7 שלבים קשים מאוד הכוללים מבחנים טכנולוגיים וגם מבחנים אישיותיים. אבל לרוב, בחברות הייטק סטנדרטיות התהליכים פחות מורכבים, אך עדיין קשים ויש להתכונן אליהם בהתאם.

הכירו את השלבים של קבלה לעבודה בהייטק:

  • ראיון מספר 1 – ראיון זה לרוב מתנהל מול ראש צוות או עמית לצוות, אשר בוחן אתכם ברמה הבסיסית, כלומר אם קיים ״קליק״ מסוים. הוא ישאל על הרקע המקצועי, ההיכרות עם התוכנות הדרושות לתפקיד ובעיקר יספר לכם על התפקיד והמבנה הארגוני. הראיון הראשון יהיה לרוב קליל ויבדוק התאמה ראשונית.
  • ראיון מספר 2 – לאחר הראיון הקליל יחסית עם איש צוות או ראש צוות, לרוב תעברו ראיו נוסף עם מנהל בדרג גבוה יותר, אך הפעם יהיה עליכם להרשים מנהל בכיר. ראיון זה הוא קריטי, כיוון שהוא יעסוק יותר בידע הטכני והמקצועי שלכם, ולכן מומלץ להתכונן אליו מראש.
  • ראיון מספר 3 – לרוב, הראיון השלישי יהיה עם מנהל מחלקה בכיר יותר, ומטרתו לאשר שאכן אתם מתאימים לתפקיד ברמה המקצועיות, האישיותית ובכלל אתם עונים על דרישות התפקיד מכל הבחינות.
  • ראיון מספר 4 – הראיון יהיה עם מחלקת משאבי אנוש, ומטרתו להבין האם אתם מתאימים לתפקיד ולחברה מבחינת יחסי אנוש ובכלל לתרבות הארגונית, לאופי החברה ולמרקם החברתי. חשוב להבין שזהו ראיון לא פחות חשוב מקודמיו, ולכן הגיעו רגועים ועם תשובות מוכנות מראש לשאלות כמו ״למה עזבת את התפקיד הקודם״, ״מה מושך אותך לעבוד אצלנו״, ״מהן ציפיות השכר שלך״ וכו׳.
  • השלב הבא הוא קבלת חוזה עבודה, שבו דנים על השכר והתנאים השונים. מזל טוב, מתחילים פרק חדש בחיים!

עברו על חומרים וסרטונים של מערכות ותוכנות רלוונטיות

לא משנה אם יש לכם ניסיון של מספר שנים בתחום, צריך להבין שראיון עבודה בהייטק, ובמיוחד ראיון טכני יורד לפרטי פרטים וממש מגיע ״לקרביים״ של המערכות השונות. לא דיי להכיר את מה שאתם עושים בתפקיד הנוכחי, אלא להכיר מעבר, ממש לרדת לפרטי פרטים, כיוון שישאלו אתכם שאלות שיורדות ויורדות לעומק של המערכות והטכנולוגיות שאתם עובדים.

ההמלצה היא לצפות בסרטונים, לעבור על חומרים שקשורים לתוכנות הרלוונטיות לתפקיד, כך תוכלו להגיע מוכנים ולענות בקלות יתר על כל שאלה. חשוב להבין שראיון טכני הוא מורכב, ולא תמיד רק הניסיון יבוא לטובתכם.

הכנה לראיון עבודה בזום

כיום רוב הראיונות מתבצעים בזום, ולכן כדאי לייצר מראש סביבה שקטה, נוחה וכזאת שתאפשר לכם להציג את עצמכם בצורה הטובה ביותר. הקפידו להשתיק התראות שונות כמו וואטצאפ ומיילים שיכולו להסיח את דעתכם, העדיפו להתראיין בחדר סגור ללא הפרעה של הילדים או בעלי חיים, כוונו היטב את המצלמה טרם הראיון, שימו לידכם בקבוק מים, התלבשו יפה (בלי פיז׳מה או טישירט מהצבא) ובעיקר הקפידו להיות רגועים.

שאלות ראיון עבודה הייטק

טוב, אחרי שהתכוננתם היטב ואתם יודעים פחות או יותר את התהליך, עכשיו הגיע הזמן לדעת אילו שאלות ייתכן מאוד וישאלו אתכם, וכמובן איך לענות בצורה נכונה שתקדם את קבלתכם למשרה.

למה מעניין אתכם לעבוד דווקא אצלנו?

כאן זה הזמן לשלוף את המחקר שעשיתם מבעוד מועד על החברה ולהשיב בהתאם. לדוגמה אם קראתם שהחברה נמצאת בשלבי הנפקה, היציבות של החברה בשל הוותק שלה, האם היא חברה בינלאומית, הטכנולוגיה של החברה שמאוד מסקרנת, הלקוחות האסטרטגיים של החברה וכך הלאה. נסו לפרגן, זה עובד.

מה מאתגר בתפקיד הזה שלא היה לך במקום אחר?

זו שאלה שנועדה לבדוק עד כמה המשרה מעניינת אתכם, ולכן חשוב לומר נקודות שבאמת נראות לכם מאתגרות בתפקיד כמו עבודה על טכנולוגיה חדשה, עבודה על cloud, לינוקס או כל טכנולוגיה אחרת או משהו שבאמת מסקרן ומאתגר בתפקיד הספציפי.

מה לא אהבת בתפקיד הקודם?

השאלה נועדה לבדוק איזו סביבת עבודה מתאימה לכם, ואת כוונתכם להשתלב ברצינות בתפקיד. כדאי לבחור במאפיינים שלא רלוונטיים לתפקיד הקודם שלכם וכן רלוונטיים לתפקיד הנוכחי. לדוגמה, פחות אהבתם את העבודה על תוכנה כזאת וכזאת, ביחס לתפקיד הנוכחי שבו כן עוסקים עם תוכנה כזאת וכזאת. בכל אופן, אל תיכנסו לעניינים חברתיים ובטח שלא ללכלך על הבוס הקודם ועל תצורת העבודה של החברה הקודמת.

איפה תהיו בעוד 5 שנים?

השאלה נועדה להראות למראיין את השאיפות שלכם ולוודא שאינכם מגיעים לתקופה קצרה כדי לצבור ניסיון ולהמשיך הלאה. תוכלו לומר שאתם רואים את עצמכם מתקדמים בתפקיד, אולי לומדים תחום נושק ומתפתחים הלאה בחברה לתפקידים נוספים כמו ראש צוות וכו׳.

ציינו הצלחה וכישלון בתפקיד הקודם

מטרת השאלה לדעת האם אתם פתוחים לביקורת, ואיך אתם מתמודדים אם כישלונות והצלחות. על השאלה הזאת כדאי לחשוב טוב טוב לפני וודאי שלא לענות ״לא היו לי כישלונות״. התחילו עם הצלחה שהייתה לכם, כמו פיתוח ייחודי או רעיון לייעול שאתם חתומים עליו. לגבי הכישלון, ספרו על משהו פחות מוצלח, אך אל תשאירו כישלון ללא פתרון, אלא ספרו מה למדתם מהכישלון או מהטעות להמשך עבודתכם.

אם לא היה אכפת לך הכסף, איפה היית עובד?

זו שאלה טריקית שנועדה לבחון את האופי של המועמד, ולכן מומלץ לענות תשובה כנה באמת, ולא לרוץ לומר ״במשרה שאליה אתם מתראיינים״ אלא נסו לעוף עם הדמיון. לדוגמה טייס, ראש מאפיה מקסיקני (סתם לא באמתJ).  

בהצלחה!

לקביעת שיחת ייעוץ חינם

    שיחה עם נציג

    דילוג לתוכן