ליצירת קשר
whatsapp
לימודי הייטק ב-INT LIVE
טלפון

בודק תוכנה מהו ולמי מתאים?

INT College
בדיקות תוכנה

עולם הפיתוח מתקדם בקצב מהיר, ואיתו גם הדרישה לבודקי תוכנה – מומחי QA שתפקידם לבדוק את איכות הפיתוחים והתוכנות השונות, כמו גם לפתח גרסאות חדשות שיאפשרו לשמור על יציבות ותפקוד תקין של המערכות השונות. אם כך, אין זה פלא שתפקיד בודק תוכנה כל כך מבוקש בשוק ההייטק, וניתן למצוא בודקי תוכנה בסקטור הפרטי, הציבורי והממשלתי.

מהי משרת בודק תוכנה?

תפקידו של בודק תוכנה מאתגר מאוד, ובין היתר עליו לבצע בדיקות QA המהוות מרכיב חשוב בתהליך פיתוח תוכנות, אתרים, אפליקציות ממשקים וכו'. כלומר – הוא בודק את התקינות ואת האיכות של התוכנה שזה עתה פותחה. בקרה זו נועדה להבטיח את היציבות של הפיתוחים השונים, ולכן על בודק התוכנה להיות מעורב עוד בשלבים הראשונים של הפיתוח וגם לאחר מכן. למעשה, בודק תוכנה מעורב לאורך כל הדרך, החל משלב התכנון של הפיתוח, האפיון של הממשק ועד ההשקה וגם לאחר מכן. בודק תוכנה יוכל להשתלב במגוון תפקידים כמו בחברות הייטק, תוכנה ופיתוח, חברות ממשלתיות וציבוריות ועוד. ובתמצית, בודק תוכנה בודק את האיכות והתקינות של התוכנה כדי לוודא שאין בה תקלות ובאגים, בדיקות אלה מתבצעות בכל שלבי הפיתוח ובסיומו, כשצריך לקבל את החותמת לשיווק והפצה של התוכנה החדשה שבאה לעולם.

שילוב בין בדיקות ידניות לאוטומטיות

בדיקות תוכנה ניתן לבצע בשני אופנים: בדיקות ידניות ובדיקות באמצעות כלים אוטומטיים. בדיקות ידניות הן בדיקות איטיות יותר, אשר מבוצעות באופן "אנושי". בדיקות אוטומטיות הן בדיקות שמבוצעות באמצעות תוכנות שמריצות סריקות. בקורס בדיקת תוכנה איכותי, לומדים את האיזון הנכון בין הבדיקות הידניות לאוטומטיות, ובכל מקרה יוצאים עם כלים ויכולת לעשות גם בדיקות ידניות.

בדיקות קופסה שחורה לעומת בדיקות קופסה לבנה

דרך נוספת לסווג את העבודה שלנו כבודקי תוכנה מלבד האם אלו בדיקות ידניות או אוטומטיות, היא האם אנחנו מבצעים בדיקות קופסה שחורה או בדיקות קופסה לבנה. בדיקות קופסה שחורה, ובאנגלית Black box testing, הן בדיקות חיצוניות לתוכנה, מנקודת מבט של המשתמש. בבדיקות אלה אנחנו לא מכירים את המבנה הפנימי של המערכת או אפילו את שפת התכנות בה היא כתובה, ומתבססים על פירוט דרישות המערכת ומה אמור להתרחש בכל פעולה שנבצע. בדיקות קופסה שחורה נועדו לגלות פעולות ותגובות שלא תואמות את מה שהגדרנו או ציפינו מהמערכת לעשות. במסגרת הזו נבדקות תגובות לקלטים, טווחים של ערכים נכנסים ובדיקות שונות לפונקציות הקיימות במערכת. בדיקות קופסה לבנה לעומת זאת, White box testing, הן בדיקות תוכנה פנימיות, בהן הבודק מכיר את קוד המקור של התוכנה ויכול להוסיף עליו, וכמובן נדרש להכיר את שפת התכנות. בדיקת קופסה לבנה נועדה לבדוק את התקינות של הקוד, האלגוריתמים והמבנה הפנימי של המערכת, והיא מסייעת לגלות בעיות משמעותיות כמו שגיאות בלוגיקה, התנהגות לא צפויה עם קלטים מסוימים ועוד. בדיקת קופסה אפורה היא מיקס בין שתי השיטות.

מי מתאים להיות בודק תוכנה?

תפקידו של בודק תוכנה מאתגר מאוד וכולל עבודה עם מגוון שפות קוד וטכנולוגיות המתקדמות בשוק, ולכן עליו להיות בעל הבנה של תהליכים ויכולת לפתור בעיות. מלבד זאת, עליו להיות פרפקציוניסט באופיו, כיוון שנדרשת עבודה יסודית מאוד, מסודרת וכזאת שדורשת להציג את הדברים בצורה ברורה על מנת לפתח כלים וגרסאות שישמרו על יציבות המערכת. בנוסף ליסודיות והרגישות לפרטים הקטנים, בודק תוכנה צריך להיות בעל יכולת לעבוד בצוות, מכיוון שהוא רק תחנה אחת בתוך שרשרת של תהליכים, ולעיתים הוא אף מבצע את הבדיקה ביחד עם צוותים אחרים. היכולת לעבוד בצוות, לתקשר ולחלוק במידע היא הכרחית.

אז איך נראה היום של בודק תוכנה?

המשימות הטיפוסיות משתנות מאוד, והן תלויות רבות בסקטור ובחברה הספציפית. המשימות משלבות בין בדיקות ידניות לבדיקות אוטומטיות, כתיבת מקרי בוחן וגם עבודה עם מפתחים – גם כאלה שמפתחים את המוצר אותו אתם בודקים וגם כאלה שמפתחים כלים שבודקים את המוצר. כדאי לדעת שכדי לאתר תקלות ובעיות במוצר, בכל אחד מהשלבים שלו, יש צורך בשליטה רחבה בפרטים הקטנים ובעבודה מול אנשי המקצוע. לרוב, בודק תוכנה יפעל בתהליך בדיקת התוכנה על פי השלבים הבאים:

  • בדיקה יחידה –  בדיקת תפקוד של היחידה הקטנה ביותר, ללא תלות בשאר חלקי המערכת
  • בדיקת אינטגרציה – מעבר לבדיקה שבוחרת את שיתוף הפעולה, התקשורת והזרמת המידע בין היחידות השונות המרכיבות את המערכת
  • בדיקת מערכת–  בדיקה כוללת של כל המערכת
  • בדיקת קבלה  -בדיקה שמתבצעת על ידי הלקוח שהזמין את המערכת

בין הפעולות המבוצעות בתפקיד:

עבודה עם מפתחי התוכנה, מנהלי מוצר, מנהלי פרויקטים, מעצבים, אנליטים וכו'

במקרים מסוימים, פגישות עם משתמשי הקצה של המערכת

איסוף והבנת הדרישות של המוצר

כתיבה של תסריטי בדיקות

ביצוע בדיקות וכתיבת מסמכי בדיקות

איתור באגים ודיווח עליהם

ביצוע בדיקות חוזרות למעקב אחר הטיפול בבאגים

המערכות והכלים איתם עובד בודק תוכנה

בעבר בודקי תוכנה עבדו עם כלים ידניים לצורך בדיקות התוכנה, אך כיום כלי האוטומציה חוללו מהפך של ממש בתחום ומאפשרים לאתר באגים, לשפר את איכות התוכנה ומוצרי הפיתוח, ולהבטיח את איכות התוכנות. למעשה, כלי אוטומציה מהווים כיום השלמה אבסולוטית לבדיקות הידניות. בין כלי האוטומציה הפופולריים בשוק ניתן למנות את Perfecto Codeless שהיא פלטפורמה נטולת קוד, חכמה מאוד, מבוססת ענן ומכילה גם כלים לניתוח ויזואלי. פלטפורמה נוספת היא TestCraft, היעילה לצורך בדיקות רגרסיה וניטור יישומים והיא מבוססת על בינה מלאכותית.

סוגי בדיקות נפוצות שמבצע בודק תוכנה

בדרך כלל, לבדיקה של תוכנה יש מסגרת ומטרה, ומקובל לבדוק את התוכנה לאחר כל שלב בפיתוח, או לבצע בדיקות לחלקים שונים באתר בהתאם לדרך שאנחנו מצפים ממנה לפעול. לדוגמה:

  • בדיקות אבטחה – בדיקות המבוצעות למערך האבטחה של האתר
  • בדיקות נגישות – מבוצע לתוכנה נגישה עבור אנשים עם צרכים מיוחדים
  • בדיקות ממשק – בדיקת ממשק המשתמש באתר או באפליקציה
  • בדיקת תוכנת השרת ((Back end – בדיקת "מאחורי הקלעים" של התוכנה, הלוגיקה, בסיסי הנתונים ועוד
  • בדיקות פונקציונליות – בדיקות פונקציונליות מבוצעות לאורך כל הדרך לצורך אימות פעילות המערכת. המטרה היא לוודא שהמוצר שמפותח עונה על הדרישות, ושהוא עושה את מה שהוא צריך לעשות. זוהי בדיקה חשובה ובסיסית ביותר שמבצע בודק תוכנה. 
  • בדיקות לא פונקציונליות – בדיקה שהמערכת לא רק מתפקדת נהדר, אלא שהיא מתפקדת נהדר גם כשהיא תחת עומסים שונים. הבדיקה בודקת מה קורה כשיש המון משתמשים על הפלטפורמה, ומבצעים אותה באמצעות כלים שונים שמדמים מספר רב של משתמשים על המערכת.
  • בדיקות יחידות – בדיקות יחידות מתרכזות בבדיקת קטעי קוד יחידים בלבד, ללא התלות שלהם במודל א בסביבת הריצה. המטרה של בדיקת יחידות היא לוודא שכל קטע בפני עצמו עובד כצפוי
  • בדיקות אינטגרציה – בדיקות אינטגרציה בודקות את העבודה המשותפת והעברת המידע. הבדיקה כוללת את ההתנתקות של המודלים כשהם מתבקשים לתקשר ביניהם
  • בדיקות תפוקה – בדיקות תפוקה בודקות את היכולת של התוכנה להתמודד עם עומסים ולשמור על פרמטרים כמו זמן תגובה
  • בדיקות יחסית – בדיקות המשוות בין שתי גרסאות של תוכנה או בין שתי תוכנות דומות כדי לזהות שינויים / שגיאות

מהו השכר והתנאים של בודק תוכנה?

ראשית, נציין כי התנאים של מומחה QA הם מעולים, כמו שרק חברות הייטק מובילות יודעות לתת. אולם, בודקי תוכנה מבוקשים מאוד גם בסקטור הציבורי, הממשלתי וחברות פרטיות, כך שאפשר לנחש את התנאים המעולים הניתנים. מבחינת שכר, ג'וניור ללא ניסיון ירוויח בין 6,000,10,000, כשהסכום המדויק ייקבע בהתאם לסקטור. בהמשך, ניתן להשתכר בסכום גבוה של 25,000-28,000 ₪, ובנוסף לזה תנאים מצוינים כמו שרק ההייטק יודע להציע.

האם יש ביקוש בשוק לבודקי תוכנה?

דווקא עכשיו יותר מתמיד יש ביקוש עצום לבודקי תוכנה, הרי כולם עוברים לאונליין ומפתחים מגוון תוכנות וממשקים כמו אתרי אינטרנט, אתרי מסחר, פלטפורמות לביצוע פעולות אונליין, אפליקציות ועוד. כל אלה יוצרים ביקוש רב לבודקי תוכנה, הרי תפקידם הוא קריטי מאוד לשמירה על יציבות הממשקים, ובין היתר לבצע בקרת איכות, למנוע היווצרות באגים ולפתח גרסאות חדשות.

איך מגיעים לתפקיד בודק תוכנה?

הדרך הטובה ביותר להגיע לתפקיד בדיקות תוכנה היא באמצעות ביצוע של קורס בודק תוכנה QA. קורס זה אינו דורש ניסיון או ידע קודם למעט שליטה באנגלית וידע בסיסי ביישומי מחשב, ולכן הוא מתאים למרבית האנשים המעוניינים להשתלב בתחום מאתגר מאוד. כמו כן, יש חשיבות למוסד בו לומדים את הקורס, ורצוי שזו תהיה מכללה מקצועית ומובילה בתחומה, כדוגמת מכללת INT. לאחר מעבר הקורס בהצלחה, ניתן לחפש עבודה במספר אפיקים: לוחות דרושים, חברות השמה להייטק, רשתות חברתיות וכמובן לינקדאין. מתפקיד של בודק תוכנה ניתן להתקדם למגוון תפקידים בזכות העובדה שלומדים ומתנסים בשפות תכנות.

מה לומדים בקורס בודק תוכנה?

קורס בודק תוכנה מכשיר אתכם בדיוק כדי לענות על השאלה הגדולה – מה זה בודק תוכנה! בקורס מקנה כלים טכניים ופרקטיים לביצוע בדיקות אך גם לפיתוח של מיומנויות בדיקה. בין נושאי הלימוד: מבוא לבדיקת תוכנה, משמעות בדיקת התוכנה, בסיסי נתונים, בדיקת תוכנה בסביבה אינטרנטית, היכרות עם מערכות ההפעלה השונות, אוטומציה, חקר ביצועים, סוגי בדיקות, בדיקות ידניות, ניתוח מערכות, כתיבת סקריפטים, ניתוח סיכונים ועוד.

שאלות ותשובות

אילו כישורים נדרשים מבודק תוכנה?

  • בודק תוכנה חייב להיות בעל ראייה מערכתית, פרפקציוניסט מאוד, יצירתי, לדעת לעבוד בצורה שיטתית, לשים לב לפרטים הקטנים, בעל יכולות תקשורת מעולות ובעל יכולת לעבוד בצוות עם מפתחים ובעלי מקצוע נוספים.

מהם תנאי הקבלה לקורס QA?

  • תנאי הקבלה לקורס QA אינם נוקשים ביחס לתחומי הייטק אחרים, ודורשים ידע תפעולי וניסיון בעבודה עם מחשב, שליטה בשפה האנגלית ובמבחן פנימי של מכללת INT.

היכן ניתן להשתלב בתום הקורס?

  • בודקי תוכנה יוכלו להשתלב במגוון חברות העוסקות בתחום הפיתוח כמו חברות הייטק בתי תוכנה וגם בארגונים פרטיים וציבוריים המחזיקים פלטפורמות שונות, וזקוקים לבקרת איכות ותיקון באגים באופן קבוע. לדוגמה משרדי ממשלה, חברות ביטוח, חברות פיננסיות, בתי חולים ועוד.

כמה זמן עורך קורס בודק תוכנה ב INT?

  • 394 שעות אקדמיות (מתוכן, 80 שעות פרויקט).

האם הקורס מתאים גם למי שעוסק בתחומים אחרים?

  • וודאי. קורס QA מתאים גם למי שעוסק בתחומים דומים כמו ניהול רשתות, IT וכו', ומעוניין לבצע הסבה לתחום ה QA. כמו כן, הוא יתאים לעוסקים בתחום הבדיקות הידניות המבקשים לרכוש כלים בתחום בדיקות האוטומציה.

לקביעת שיחת ייעוץ חינם

    שיחה עם נציג

    דילוג לתוכן