הדרך הנכונה לעצב אפליקציותהבלוג של iNT

פורסם ב10/07/2016

עיצוב אפליקציות – הדרך הנכונה לעשות זאת

בשנים האחרונות נבנו מאות אלפי אפליקציות המותאמות למכשירים סלולריים, לטאבלטים ולמחשב. התחומים בהם הן עוסקות מכילים משחקים שונים, לימוד וירטואלי, תקשורת מדוברת וכתובה, תחומי צרכנות שונים ואף אפליקציות שונות לניווט ולהצלת חיים. קיימות אפליקציות דומות רבות, אך לא כולן מצליחות כמו אחרות, והדבר קשור אמנם לשיווק נכון, אך האחראים להצלחה של האפליקציה או לכישלונה הם המשתמשים המתקינים אותה במכשיר והמשתמשים בה. קלות השימוש באפליקציה קשורה במידה רבה להבנה מעמיקה של חווית המשתמש מצד מעצב האפליקציה.

שינוי מהותי בלימודי העיצוב הגרפי

לימודי עיצוב אפליקציות מתוך קורס פיתוח אפליקציות שונים מלימודי עיצוב לאינטרנט או לדפוס. חוויית המשתמש צריכה להיות מושלמת בכל מהירות חיבור לאינטרנט בה הלקוח משתמש, ובכל גודל מסך. ישנם הרבה פרמטרים הנלקחים בחשבון בעת עיצוב אפליקציות המתאימות לקהלי יעד שונים ולצרכי תפעול האפליקציה בסיטואציות שונות. לדוגמה: בזמן נהיגה, ריצה או אימון ספורטיבי, שיעור באוניברסיטה או בבית על הספה מול הטלוויזיה.

המרכיבים החשובים בעיצוב אפליקציות

אם בעבר קורסי עיצוב גרפי התמקדו אך ורק בהקניית ידע הקשור לתוכנה הגרפית, והכרות עם מונחים בסיסיים כמו פרופורציה, טיפוגרפיה וכדומה, היום כשמדברים על עיצוב אפליקציות, שמים דגש בניתוח הצורך של המשתמש בהם ובהבנה של צורך זה. כמו כן מושם דגש על הסיטואציה בה המשתמש נמצא, על מנת להתאים את האפליקציה באופן מרבי אליו ואל צרכיו. נעמוד בקצרה על המרכיבים החשובים של עיצוב אפליקציות.
  • התאמה למסכים שונים – אם בעבר הסתפקנו בעיצוב אחד לטלפון נייד ובאחר לטאבלט או למחשב, עם כניסתם של טאבלטים מיניאטוריים או טלפונים בגודל עצום, מיטשטשים הגבולות בין עיצוב לטלפון נייד, למסך מחשב או לטאבלט. העובדה כי לעיתים מדובר במסכי מגע גדולים שהמשתמש מחזיק בידו, ואינו מגיע בקלות מצד אחד של המסך לצידו השני באמצעו אגודלו, מחייבים שינוי קונספט הדף מבחינת עיצוב אפליקציות ומבחינת דרך התפעול של האפליקציה.
  • שימוש בסימנים מוסכמים שהמשתמש מכיר מאתרי האינטרנט או מאפליקציות נוספות – בניגוד לעיצוב גרפי לדפוס, בו יצירתיות רבה היא עניין מבורך, בתחום האפליקציות עודף יצירתיות עשוי לפגוע בחוויית המשתמש. זאת כיוון שהוא מכיר סוגי תפריטים שונים, ומצפה למצוא כפתורים מסוימים המאפשרים לו לבצע את הפעולות השונות. משתמש שאיבד את דרכו באפליקציה לא ישוב אליה יותר, וסביר להניח שיסיר אותה מהמכשיר ושינסה אפליקציה מתחרה חלופית. חשוב להכיר את האפליקציה המתחרות ולראות את קווי הדמיון המשותפים להם על מנת להבין מה המשתמש מצפה לראות כאשר הוא פותח את האפליקציה לראשונה.
  • שימוש באייקונים בולטים ובכפתורים בגודל הניתן ללחיצה בקלות – דרך הפעלת האפליקציה יכולה להיות בלחיצה על כפתורים או באמצעות גרירת האצבע על פני המסך. משתמשים מבוגרים מתקשים לעיתים להתרגל לתנועה על פני מסך המגע, ויעדיפו כפתורים ואייקונים גדולים וברורים. משתמש הנמצא בתנועה בעת הפעלה האפליקציה או מתפעל אותה ביד אחת בלבד, יעדיף שהגישה לכלל הכפתורים בה תהיה קלה ובטווח לחיצה של אצבע. כדאי להגדיר את קהל היעד מראש ולהתאים אליו את האפליקציה.