אייקון הוא תמונה גרפית קטנה המייצגת פעולה, אפליקציה, קובץ או מושג. אייקונים נפוצים בממשקי משתמש גרפיים של מחשבים, טלפונים ואתרי אינטרנט. הם מאפשרים תקשורת ויזואלית מהירה וברורה עם המשתמש. היום האייקון הוא שם נרדף לאפליקציה עצמה, כי רוב האפליקציות היום מיוצגות בידי האייקון שלהן שהוא הלוגו.
שימוש של אייקון בעיצוב גרפי
אייקונים משמשים מעצבים גרפיים בדרכים רבות. הם חלק בלתי נפרד מעיצוב האינטראקציה והממשק של יישומים ואתרי אינטרנט. האייקונים מסייעים בארגון וסידור המידע, הנחייה לפעולות על גבי כפתורים (כמו גזור, הדבק, חפש) ועוד.
ניתן למצוא אייקונים באונליין במגוון מקומות:
- אייקונים באתר אינטרנט:
אתרי אינטרנט מודרניים כמעט ואינם יכולים להתקיים ללא שימוש נרחב באייקונים. במובייל, כאשר אין הרבה מקום למלל זה בכלל בלתי אפשרי. האייקון הכי מוכר הוא ה"המבורגר" – 3 קווים בצד האתר שמוביל לתפריט של האתר. אייקונים נוספים יעזור בחיפוש מידע, ביצוע פעולות כגון רכישה או הרשמה ועוד. מחקרים הראו כי שימוש באייקונים תואמי מטרה משפר משמעותית את חווית המשתמש וההמרה של המשתמשים.
- אייקונים ברשתות החברתיות:
ברשתות חברתיות האייקון ממלא תפקיד מפתח באינטראקציות בין המשתמשים. אימוג'י, לייק, שיתוף ותגובה הפכו לסטנדרט בכל רשת חברתית. אייקונים אלה מהירים ופשוטים להבנה ותורמים רבות לחווית משתמש ברשתות חברתיות וגם לזמן השהייה שלו בפלטפורמה. ככל שהאייקונים יותר ידידותיים כך הסיכוי גדל שהמשתמש יישאר.
- אייקונים במובייל:
במובייל כמעט אי אפשר להתקיים בלי אייקונים. השאר פרטים, רכישה, המבורגר (עליו דיברנו), חיפוש, שיתוף ועוד. כאשר יש לנו מסך קטן, אנחנו חייבים להיעזר בגרפיקה בשביל להדריך וללוות את המשתמשים והאייקונים הם סמני הדרך שלנו.
כמה חשוב לאפיין אייקון נכון?
חשוב מאוד לאפיין נכון את האייקון כדי שיהיה ברור ומובן למשתמש. צורת האייקון, צבעיו ועיצובו צריכים לייצג במדויק את הפעולה או המושג. אייקון שגוי או מבלבל יכול לגרום לחוסר נוחות ותסכול אצל המשתמש. תחשבו על אייקון רכישה כמו כרטיס אשראי שמוביל לשיתוף ברשתות? הדבר גם יגרום לבלבול וגם לפגיעה בהמרות. במובייל החשיבות עולה פי כמה, כי משתמש שנתקל בחוויית גלישה בינוניות יחפש אתר נגיש יותר.
השפעה של האייקון על חווית המשתמש
אייקונים טובים משפרים מאוד את חווית המשתמש ומאפשרים שימוש קל ונוח בממשק. הם הופכים אינטראקציות מורכבות לפשוטות ואינטואיטיביות. אייקונים עקביים וברורים חוסכים זמן יקר של המשתמשים ותורמים לחוויה חיובית כלפי המוצר. בנוסף אייקונים הפכו לאלמנט בסיסי בעולם המיתוג של מותגים וחברות. לוגו המשלב אייקון ויזואלי עם שם המותג יכול לתרום רבות לזכירות והכרה במותג. אייקונים נכללים גם בלוגואים ברשתות החברתיות של בעלי העסקים ומותגים.
בתחומים רבים נוספים כמו חינוך, בריאות, מסחר אלקטרוני ועוד משחק האייקון תפקיד מפתח בהעברת מסרים חזותיים למשתמשים ולקוחות השונים. קיימים גם אייקונים "VIP" אשר גורמים למשתמשים לתחושות טובות ואף מקדמים את הסיכוי להמרה. למשל, אתר בתחום אוכל לחתולים יכול לעצב אייקוני חתולים שקונים, מוכרים ומשתפים, במקום האייקונים הסטנדרטים בשביל להגביר מודעות והמרות.
סיכום
ניתן לומר בבטחה שהאייקון הפך לשפה גרפית אוניברסלית בעידן המודרני.
אייקונים הם כלי חשוב וחיוני בעיצוב ממשק משתמש. הם מאפשרים תקשורת ויזואלית מהירה, שיפור חווית המשתמש וביצוע אינטראקציות במגוון יישומים ואתרים. אייקונים רבים גם עוזרים לשפר המרה, כי חוויית משתמש טובה משאירה אותו באתר וסביר להניח שהוא יבצע פעולות כמו השארת פרטים או רכישה כי נהנה מהגלישה. עיצוב נכון של האייקון קריטי כדי שיהיה ברור וימלא נאמנה את תפקידו.