אחד המונחים החשובים בתחום של קידום תכנים ברשת הוא ה-CTR, קיצור של Click Through Rate. בעברית נכנה זאת שיעור ההקלקות או יחס ההקלקות, כאשר הכוונה היא ליחס בין ההקלקות בפועל לבין החשיפה לתוכן מסוים. כלומר, היחס נקבע כך: מתוך סך כל האנשים שנחשפו ל-X, כמה הקליקו על X. אולם מדוע באמת ה-CTR חשוב, ואיך אפשר לשפר CTR? הנה כמה דברים ששווה להכיר בנושא.
החשיבות של CTR
כאשר מדברים על קידום ברשת, בין אם קידום במנועי חיפוש כגון גוגל, ובין אם בקידום בסושיאל, הפרמטר של CTR הוא אחד הפרמטרים הקריטיים למדידת הצלחה של תוכן מסוים. ככל שמדובר בתוכן ממומן ברשתות חברתיות, המשמעות של CTR נמוך, משמע שאנחנו "מפסידים" כסף (הביטוי במרכאות כי זה מורכב יותר מהפסד ורווח). למה הכוונה? אם אנחנו משלמים על כל פעם שאנשים נחשפים לתוכן שלנו (כמו קמפיין קלאסי באינסטגרם או בפייסבוק), אבל אנשים לא מקליקים על התוכן הזה (והרי המטרה שלנו היא שהם יקליקו), משמע התוכן שלנו לא עושה את מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה. דרך התמודדות אפשרית אחת, היא מה שנקרא A/B Testing: מעלים שני תכנים שונים בו זמנית, ובודקים מי מהם מייצר יותר הקלקות. לאחר תקופת ניסוי, המקדמים ממשיכים להפעיל רק את הקמפיין "המקליק" יותר.
ככל שמדובר על קידום ממומן בגוגל, החשיבות של CTR כבר אחרת, היות ובקמפיין חיפוש בגוגל לא משלמים על חשיפה אלא על הקלקות בלבד. עם זאת, תחשבו שיש מספר מוגבל של חיפושים לביטוי מסוים: תחשבו כמה פעמים מחפשים ביטוי X במשך תקופה של חודש למשל; לא מדובר בכמות אינסופית. היות והמספר הזה מוגבל, וגוגל מרוויחים רק על משתמשים מקליקים; משום כך גוגל רוצים למקסם את החשיפה הזאת. לכן, גוגל עורך "מירוץ" בין המודעות השונות המתחרות על הופעה בביטוי חיפוש מסוים, ומעדיף לבחור את המודעות שמייצרות לו יותר הכנסה.
ככל שאנחנו מדברים על קידום אורגני, שיעור ה-CTR חשוב לא פחות (איך בודקים CTR בקידום אורגני? הכלי הכי מיידי ונפוץ הוא גוגל סרץ' קונסול, שמראה את הנתון הזה ועוד הרבה נתונים חשובים). מדוע ה-CTR חשוב בקידום אורגני? משום שגוגל כידוע מנסה לתת לגולשים את התוצאה הכי רלוונטית לחיפוש שלהם; אם גוגל מזהה שאתר X מייצר יותר הקלקות עבור ביטוי חיפוש מסוים מאשר אתר Y, משמע אתר X הוא רלוונטי יותר לביטוי, ולכן הוא יקדם אותו גבוה יותר על חשבון אתר Y.
כיצד משפרים CTR
בסופו של דבר, שיפור ה-CTR בתחום של שיווק דיגיטלי הוא די התורה כולה: איך לגרום למי שנחשף למסר שלנו, לעשות את מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה. לכן אין לשאלה הזאת תשובה בדוקה שתעבוד בכל פעם. למעשה דרך אחת היא לחשוב רגע בכנות ובבהירות בינכם לבין עצמכם, ולראות מה גורם לכם להקליק יותר כשאתם מחפשים דברים.
ככל שמדובר על מודעות ממומנות בגוגל, אפשר תמיד לנסות לראות באילו מהניסוחים למודעות עובדים יותר טוב מבחינת CTR, ואז להשליך החוצה את המודעות שעובדות פחות טוב. ככל שמדובר בתוצאות אורגניות, אפשר להוסיף דברים המופיעים בתוצאות החיפוש, ויגרמו לגולשים להקליק; למשל, פרמטר מאוד חשוב הוא תיאור המטא של האתר או הדף: לא רק בגלל שהתיאור מכיל את מילות המפתח, אלא משום שאנשים קוראים את תיאור המטא, והוא עשוי להיות מה שיגרום להם להקליק על העמוד. כלומר, צריך לא רק לחשוב על החשיפה, אלא גם על הקלקה שתבוא לאחר מכן.
דברים נוספים שאפשר לעשות כדי לשפר את ה-CTR, הוא לשפר את המיקום של האתר בדרכים אחרות (כלומר מלבד CTR, שהוא כשלעצמו משפיע על מיקומים), שהרי גולשים נוטים להקליק בעיקר על התוצאות הראשונות של החיפוש שלהם, למרות שהם נחשפים לעוד תוצאות.
בנוסף, אפשר להוסיף דברים "שעובדים יפה" בתוצאות החיפוש בגוגל, כגון סכמת שאלות FAQ, שמעבה את התוצאה, ומביאה הקלקות. אבל הכי חשוב? לייצר תכנים איכותיים ולתת ערך לגולשים שכן נכנסים לאתר שלכם בסופו של דבר: גוגל מזהה את השהייה של הגולש באתר, ומסיק מכך על הרלוונטיות של האתר לגולש, מה שיגרום לאתר לטפס בתוצאות, ומה שיעלה את ה-CTR בצורה הכי טובה.