ליצירת קשר
whatsapp
לימודי הייטק ב-INT LIVE
טלפון

מה זה מתודולוגיית Agile

מתודולוגית agile מה זה

לצד הידע המקצועי הנדרש לכניסה לתחום ההייטק, לעיתים נראה שמדובר גם בלמידה של "שפה" ותרבות ארגונית שלמה. אחד הסמלים הבולטים של התרבות הארגונית בהייטק, בארץ ובעולם, הוא מתודת העבודה שנקראת אגכדי לנהל פרויקט שמביא תוצר איכותי, יעיל ובמהירות, יש צורך לעבוד על פי שיטות וגישות בדוקות, שהוכיחו את עצמן לאורך השנים. במילים אחרות, ניהול של פרויקט לא מסתכם בחלוקת משימות על גבי טבלת אקסל וריצה על "עיוור". מדובר בתהליך מקצועי בעל ערכים ועקרונות מנחים. אחת מהגישות המודרניות לניהול של פרויקטים היא גישת Agile (אג'ייל). במאמר שלפניכם נענה על השאלה מה זה מתודולוגיית Agile, מהם היתרונות שלה, לאילו חברות וארגונים היא הכי מתאימה, מהם עקרונות העבודה במתודולוגיה זו ומה צריך תכל'ס, כדי להתחיל.

מה זה מתודולוגיית  ?Agile

מתודולוגיית Agile היא גישה מודרנית לניהול של פרויקטים. הגישה מאפשרת לספק תוצרים ברמה גבוהה, במהירות, ותוך סיפוק הצרכים של הלקוח שבדרך כלל משתנים תוך כדי שלבי הפיתוח. לצורך זאת הגישה מתאפיינת בגמישות ובשיתוף פעולה מתמיד בין חברי הצוות ובין הצוות ללקוח. ברמת העיקרון, אם ניהול פרויקטים בגישה המסורתית הוא בצורה של "הכל או כלום", אז במתודולוגיית אג'ייל הפרויקט מחולק למשימות ותתי-משימות בפרקי זמן קצרים, כשבין שלב לשלב מבצעים הערכת מצב מול הלקוח. מלבד תוצרים איכותיים יותר, החברה מעניקה שירות טוב יותר ללקוחותיה.

מה הופך את מתודולוגיית  Agileלפופולרית?

בשונה מבעבר, אנחנו נמצאים בעולם דינמי מאוד. זה נכון גם בתחום הטכנולוגי ושינויים שמתרחשים כל הזמן, וגם בהיבט האנושי – הלקוחות של הלקוחות שלכם והרגלי הצריכה והעבודה שלהם. בנוסף, יש השפעה גם לשינויים שמתרחשים בשוק ולמתחרים חדשים שצצים בשטח. אחרי כל זה, כבר קשה לדמיין מצב שבו חברה עובדת על פרויקט במשך חודשים ארוכים מבלי להרים את הראש למעלה, לדגום את האוויר, ולעשות חיתוכי מצב מול הלקוח. בדיוק כדי לתת מענה למציאות המשתנה, נולדה בתחילת שנות ה-2000 גישת Agile.

הם העקרונות והערכים עליהם מבוססת הגישה?

  • שימת דגש על אנשים, תקשורת ושיתוף פעולה
  • שיתוף פעולה קבוע עם הלקוח והימנעות מהסכמים קשיחים שלא ניתן לפרוץ
  • תגובה לשינויים שמתרחשים והימנעות מתכנון מקובע
  • חלוקת עבודה למשימות קטנות בפסקי זמן קצרים (ספרינטים)
  • עבודה בצוותים קטנים ורב-תחומיים

ניהול פרויקטים על פי גישת Agile – איך זה קורה בפועל?

כדי להפוך את אג'ייל לפרקטיקה, יש שתי טכניקות עבודה שמסייעות בניהול הפרויקטים בצורה יעילה.

  • Scrum – עבודה שנעשית בספרינטים, במחזורים קצרים, בדרך כלל של שבועיים-שלושה. מלבד אנשי הפיתוח, יש בצוות גם Product Owner שמגדיר את סדרי העדיפויות, ו- Scrum Master שמנחה ומסיר את החסמים. מדי יום נערכים מפגשים קצרים כדי לוודא התקדמות ותיאום. טכניקה זו מתמקדת בשיתוף פעולה, שיפור מתמיד ואספקה של המוצרים במהירות
  • Kanban – עבודה שנעשית בצורה חזותית, עם לוח Kanban שמציג את הסטטוס של כל משימה. הלוח מסייע לצוותים להתמקד בכמות משימות קטנה בכל רגע נתון באופן שמונע את העומס ומשפר יעילות. הטכניקה מתאימה לפרויקטים מתמשכים ובאופן כללי לניהול עומסים באופן יום-יומי

הבחירה בין הפרקטיקות תלויה בסוג הפרויקט ובדרישות הלקוח, אך לעיתים קרובות משלבים בין שתיהן כדי לקחת את היתרונות מכל אחת.

מהם היתרונות של מתודולוגיית אג'ייל?

לבסוף, העבודה הגמישה שפורטת את הפרויקט למשימות קטנות, מובילה ליתרונות גדולים:

  • סיכויים קטנים ועד אפסיים לחוסר שביעות רצון של הלקוח בסיום הפרויקט
  • עבודה בפעימות קצרות מאפשרת לבצע תיקונים קטנים וממוקדים כשיש צורך, במקום לבצע תיקונים גדולים על עבודה שבוצעה במשך חודשים
  • זיהוי של בעיות עתידיות כבר בשלבים מוקדמים – ופתרון שלהם כשזה עדיין לא "אסון" מבחינה כלכלית
  • סיום של הפרויקט בתוך זמן קצר
  • שירות לקוחות טוב יותר

האם יש חסרונות?

לצד היתרונות בשיטה, יש גם חסרונות, אך גם זה תלוי נקודת מבט. כדי ליישם את מתודולוגיית  Agileיש צורך במחויבות גבוהה ובעבודה רציפה עם הלקוח, דבר שלעיתים עשוי להיות מעייף או מעכב. כמו כן, הגמישות והשינויים תוך כדי תנועה מייצרים קושי בתכנון ארוך טווח. מאנשים שאוהבים לקבל הנחיה ולרוץ עליה לבד עד לנקודת הסיום, זה עלול לדרוש יותר.

לאילו סוגי חברות מתאימה מתודולוגיית ?Agile  

לאחר שענינו על השאלה מה זה מתודולוגיית  Agile – למה היא הכי מתאימה?

  • חברות סטארט-אפ שצריכות לתת מענה לשוק שמשתנה כל הזמן
  • חברות תוכנה ופיתוח טכנולוגי שזקוקות למוצר במהירות
  • חברות חדשנות ומחקר שמפתחות מוצרים בצורה הדרגתית על פני זמן ארוך

איך להתחיל לעבוד עם Agile בארגון?

כדי להתחיל לעבוד על פי גישת Agile, מומלץ לפרוט את המשימה הגדולה למשימות קטנות (בכל זאת, Agile) שנוגעות בתחומים הבאים:

יישום המתודולוגיה באופן מדורג, תוך קבלת משוב מהצוותים

יצירת צוותים רב-תחומיים – הקמה של צוותים קטנים עם יכולות מגוונות, שיכולים לתת מענה בדיסציפלינות שונות

הכשרה – הכרת עקרונות ה-Agile לעומק, כוללScrum  ו-Kanban

שינוי תרבותי אשר מקדם שיתוף פעולה, פתיחות לשינויים ונכונות לקבל ביקורת ולהשתפר

בחירה בכלים המתאימים לניהול משימות קטנות וקצרות. למשל, JIRA או Trello

לעוד מידע על תחומים מתוך קורס DEVOPS

לקביעת שיחת ייעוץ חינם

    שיחה עם נציג

    דילוג לתוכן