
מדען נתונים הוא איש מקצוע לניתוח של נתונים ולחילוץ של דפוסים ותובנות. לצורך זאת הוא משתמש במתמטיקה, סטטיסטיקה ותכנות, ומכאן ניתן להבין שמדובר במקצוע מורכב שמצריך חשיבה אנליטית. ניתוח הנתונים מסייע לא רק כדי לקבל החלטות, אלא גם לחיזוי של מגמות עתידיות. כלי העבודה המרכזי של מדען הנתונים הוא הביג דאטה.
ביג דאטה – מרחב העבודה של מדען נתונים
תפקידו של מדען נתונים הפך חשוב יותר עם הצמיחה של מאגרי נתונים וכניסה של כלי ניתוח מתקדמים. עולם הביג דאטה הוא עולם מלא, אליו מוזרמת כמות עצומה ולא סדורה של נתונים ממקורות שונים, בפורמטים מגוונים, אשר מתעדכנים במהירות. ללא המומחיות של מדעני הנתונים, אשר יודעים לשאול את השאלות הנכונות, לגזור את הערכים הרלוונטיים ולהסיק מסקנות – אין כל ערך של ממש באיסוף הנתונים.
מה זה מדען נתונים? לדעת לנסח את השאלות הנכונות
בנוסף לכישורים טכניים, מדעני נתונים נדרשים לחשיבה ביקורתית. הם צריכים, בין היתר, לדעת לנסח את השאלות הנכונות והרלוונטיות שיביאו את הנתונים להם הם זקוקים. בנוסף, גם תקשורת יעילה היא מיומנות חיונית נוספת עבור מדעני נתונים, מכיוון שהם צריכים להסביר את ממצאיהם לבעלי תפקיד שאינם מהתחום הטכני ולשתף פעולה עם צוותים מרקעים מגוונים.
באילו צמתים ומהלכים בארגון/חברה מדען נתונים נמצא ומסייע?
אפשרויות התעסוקה של מדען נתונים הן מגוונות ואף כמעט בלתי מוגבלות, בשפע של תחומים וענפים – צבא וביטחון, בריאות, קמעונאות, מחקר, שיווק, ספורט, בידור ועוד.
- מייעץ להנהלה – מדען נתונים אמנם לא נמנה על צוות ההנהלה באופן רשמי, אך הוא ללא ספק נחשב לשותף לדרך, בזכות יכולתו לייעץ על סמך נתונים מוכחים – רלוונטיות של פלחי שוק מסוימים, אפקטיביות של מהלכים שבוצעו וחיזוי של מהלכים מתוכננים.
- מסמן קהל יעד – עקרון קריטי בשיווק הוא זיהוי קהל היעד של המוצר או השירות במטרה לחסוך עלויות של פרסום ואף עוד קודם לכן – לעשות תכנון וייצור מדויקים יותר.
- סיוע למערך הפיתוח והמכירות – מדען נתונים יכול לדעת אילו מוצרים נמכרים, מהו יום המכירות החזק ביותר בשבוע, מיהו הרוכש הטיפוסי ובאיזו פלטפורמה הוא מבצע רכישה, באיזה שלב הכי הרבה גולשים נוטשים בתהליך הרכישה ואפילו מהי החוויה ההמשכית של מי שרכשו את המוצר. בזכות נתונים אלה ניתן לשפר את המוצרים/שירותים ובאופן כללי לייעל את מערך המכירה.
- סיכול הונאות – בדרך של זיהוי מגמות ודפוסי התנהגות אשר חוזרים על עצמם ניתן לצמצם ואף למנוע מצבים של הונאות. לדוגמה, חברות אשראי, חברות השקעות, בנקים ועוד.
- גיוס עובדים מוכשרים – גיוס עובדים כיום, בפרט בחברות הייטק ובחברות מכירות, הוא המשימה החשובה ביותר. במקום לעבור על מאות קורות חיים – ניתן להסתייע במדען נתונים שאוסף אליו מקורות מידע רלוונטיים כמו רשתות חברתיות, אפליקציות ורשומות אינטרנטיות נוספות – וחותך מהם את מה שרלוונטי.
- עידוד עובדים מצטיינים – מדען נתונים יכול לעקוב אחר הביצועים של העובדים ולמדוד את הצלחותיהם / כישלונותיהם לפי פרמטרים שהוגדרו. באמצעות התובנות הללו ניתן לקדם את העובדים הבולטים לטובה, או לכל הפחות לתת להם כלים שיעזרו להם לעשות את קפיצת המדרגה הנוספת.
רוצים לשמוע על קורס דאטה סיינס שלנו במכללת INT? לחצו כאן