התפקיד של ביזנס אנליסט הינו לבנות תשתית מתאימה לניתוח נתונים עסקיים, וכן לגבש מסקנות והמלצות עבור מקבלי ההחלטות בארגון. במסגרת קורס ביזנס אנליסט, נחשפים הסטודנטים לאסטרטגיות ורווחות בניהול מוצר ועבודת צוות, כגון Scrum, Agile ו-Lean, אשר עיצבו את האופן שבו עובדים כיום בשוק ההייטק. אולם מה זה בתכלס לין, ולמה כדאי שתכירו את המושג הזה? זאת במאמר שלפניכם.
המשמעות של לין
המילה לין (Lean) באנגלית משמעה "רזה". המשמעות של לין בהקשר של מתודולוגיות ניהול עסקיות היא ניהול רזה, קרי ניהול שחותר להיפטר "משומנים". המונח שומנים משמע כל הוצאה שאינה נחוצה לצורך יצירת רווחים.
בהקשר של פיתוח מוצר, המטרה של גישת לין היא שיפור זרימת העבודה בסביבת הפיתוח. הגישה מדגישה את העירוב והשיתוף של עובדים בשיפור תהליכים, כאשר מטרת העל היא למקסם את הערך האפשרי בהינתן המשאבים הקיימים, תוך שמפחיתים הוצאות למינימום האפשרי. עקרונות הלין הם פחות או יותר (משתנה בהתאם למיישם הגישה), כפי שמפורט להלן:
- ביטול תהליכים מיותרים ושלבי עבודה שאינם נחוצים.
- הקטנת בזבוז.
- ביטול מאפייני מוצר שאינם נחוצים ומועילים.
- עבודה במקומות קטנים וסמוכים (על מנת להקל על תקשורת בין עובדים).
- הפחתת המשימות אשר נעשות במקביל
- מיקוד פעולות, כך שכל פעולה מכוונת להשגת אמצעי באופן מדויק.
- שיפור זרימת הפיתוח והתקשורת בין הצוותים השונים.
- מתן ערך מקסימלי ללקוחות.
לא פעם מבלבלים את לין עם ניהול Agile או עם Scrum. עם זאת, מדובר בגישות פיתוח אחרות: Agile מקדשת ומקנה עדיפות לפיתוח במקטעים, וכן למתן סדר עדיפויות לתוצר ללקוח על פני הכל (וחצי "דת" בסביבת ההייטק המודרנית). Scrum לעומת זאת היא תת-גישה של Agile, שהיא מתודת עבודה לחלוקת מקטעי עבודה לספרינטים, וחלוקת מקטעי אחריות לסקראמים.
איך זה קשור לביזנס אנליסט?
מטרתו של הביזנס אנליסט היא לייצר ולארגן את הדאטה העסקי של הארגון, וזאת לשם הסקת מסקנות אופרטיביות עבור הדרגים המקצועיים. לין היא אסטרטגיה שאת עקרונותיה יכול ליישם ה-BI לצורך קידום והשגת יעדיו המקצועיים. על ידי יישום ושיפור תהליכים באמצעות לין, יכול ה-BI לשפר את יעילות תהליכי הייצור והשיווק, ולתרום יותר לארגון בו הוא נמצא.
לסיכום
Predictive Analytics מספק תובנות המבוססות על ניתוח של נתונים שונים באופן שמאפשר לקבל החלטות מושכלות ולשפר את הפעילות העסקית. ארגונים המשתמשים בניתוח תחזיתי באופן מקצועי ונכון משיגים יתרון תחרותי ויכולת להסתגל במהירות לשינויים בשוק ולהתאים את מרכולתם לקהל. בנוסף, התחזיות מסייעות להקצות משאבים בצורה יעילה – בין אם המשאבים הם כוח אדם, ציוד או כסף – וכתוצאה מכך להביא להחזר השקעה (ROI) גבוה יותר.