ליצירת קשר
whatsapp
לימודי הייטק ב-INT LIVE
טלפון

מה זה פרוקסי?

INT College

פרוקסי, או בעברית "שרת מתווך", הוא מחשב המשמש כמתווך בין המחשב שלך לבין האינטרנט. שרת פרוקסי מסתיר את כתובת ה-IP של המשתמש ומתווך בינו לבין שרתי היעד, על ידי העברת הנתונים דרכו בשני הכיוונים, הוא מאפשר גישה מהירה ויעילה יותר למידע, תוך שמירה על פרטיות ואבטחה.

כאשר אתה משתמש בשרת פרוקסי, כל הבקשות שלך לאתרים ולשירותים מקוונים עוברות דרכו תחילה. שרת הפרוקסי מעביר את הבקשות האלה הלאה, ומקבל את התגובות בחזרה. לאחר מכן, הוא מעביר את התגובות אליך.

דוגמה: נניח שאתה רוצה לגשת לאתר שאין לו גישה משרת ישראלי אליו והוא דורש שרת אמריקאי, ניתן לעקוף את ההגבלה בעזרת שרת פרוקסי הממוקם בארצות הברית המאפשר את הגישה לשרת. שרת הפרוקסי יתחבר לאתר בשמך, ויחזיר לך את הגישה, כאילו אתה שם. כתוצאה מכך, האתר יראה כאילו אתה מתחבר מארצות הברית, ולא מישראל והחסימה תרד ותוכל לגלוש להנאתך באתר.

או למשל כשאתה בעבודה, ורוצה להגן על מערכת התקשורת הפנימית של העבודה, אתה מתחבר לשרת פרוקסי של העבודה, ובכך מקבל שכבת אבטחה נוספת, חזקה יותר מהאבטחה הקבועה שיש לאינטרנט ביתי. מייד נראה עוד דוגמאות בנושא, ואף נרחיב בו.

מה השימושים בשרת פרוקסי?

לשרת פרוקסי יש מגוון רחב של שימושים, פרטיים והן עסקיים.

שימושים פרטיים:

  • גישה לאתרים חסומים: ניתן להשתמש בשרת פרוקסי כדי לגשת לאתרים חסומים באזורך, למשל לנטפליקס בארה"ב. ישנם תכנים המוגנים בידי הסכמים של המדינה המקומית בנטפליקס שלא יופיעו עם נגלוש בישראל. בעזרת שרת פרוקסי נוכל לגשת לאותם תכנים בקלות וללא חסימה.
  • הגנה על הפרטיות ואנונימיות: שרת פרוקסי יכול להסתיר את כתובת ה-IP שלך מאתרים שאתה מבקר בהם ובכך לשמור על האנונימיות שלך. שימושי אם אתה רוצה להגן על פרטיותך מפני ספק שירותי האינטרנט שלך או בשביל לקבל גישה למקומות בהם האנונימיות נדרשת כמו הדארק ווב. נניח שאתה עיתונאי שרוצה לחקור נושא רגיש שמקורותיו נמצאים בדארק ווב, כי הם רוצים להגן על הפרטיות שלהם, אתה יכול להשתמש בשרת פרוקסי כדי לגלוש באינטרנט באופן אנונימי כדי להגיע למקור ולהימנע מלחשוף אותו.

שימושים בתעשייה:

  • שיפור הביצועים: חברות יכולות להשתמש בשרת פרוקסי כדי לשפר את הביצועים של אתר האינטרנט שלהן. שרת פרוקסי יכול לאחסן בזיכרון קבצים סטטיים, כמו תמונות וסרטונים, ולספק אותם למשתמשים מהר יותר.
  • הגנה על נתונים: ניתן להשתמש בשרת פרוקסי כדי להגן על נתונים רגישים. שרת פרוקסי יכול להצפין את התעבורה בין המחשבים של החברה לבין האינטרנט ולאפשר גישה רק למורשים בשרת ובכך גם מי שחדר למחשב של העובד, לא יכול לגשת לשרת ללא האישורים המתאימים.
  • ניהול גישה: חברות יכולות להשתמש בשרת פרוקסי כדי לנהל את הגישה לאתרי אינטרנט ושירותים מקוונים של העובדים שלם. שרת פרוקסי יכול לחסום גישה לאתרים לא הולמים או לא פרודוקטיביים כמו פייסבוק במחשבי העובדים בעבודה ובכך להגביר את הפרודוקטיביות שלהם.

שימושים עם "צד אפל"

לצד השימושים התקינים, ישנם גם שימושים קצת פחות מקובלים או חוקיים לשרת פרוקסי.

  • גניבת מידע: פושעים יכולים להשתמש בשרת פרוקסי כדי להסתיר את זהותם בעת ביצוע פעילויות לא חוקיות, כמו שראינו קודם בעזרת גישה לדארק ווב. בנוסף, ניתן להשתמש בפרוקסי בשביל לחדור למחשבים ולגנוב מהם פרטים.
  • חדירה למחשבים: מי שמאחורי שרת פרוקסי מסתיר את זהותו, הדבר יכול לאפשר לו את הביטחון לפרוץ למחשבי חברות ולהתקין בהם קבצים זדוניים כמו כופר. גם הכופר יגיע באופן מאבוטח, דרך מטבעות וירטואליים כמו ביטקוין שגם אחריו קשה לעקוב.
  • סחר במידע לא חוקי: ברגע שפושע רוצה לסחור במידע שגנב, או לקנות מידע אחר או מוצר לא חוקי, הוא פונה לדארק ווב, דרך שרת פרוקסי, ובכך יכול לסחור בבטחה בסמים, נשק, ואפילו דברים חמורים יותר.

סיכום

ראינו מגוון שימושים לשרת פרוקסי כמו לעקוף הגבלות של אתרים במדינות מסוימות, להגביר את האבטחה, אך יש גם שימושים פחות חוקיים ויותר מסוכנים למשתמש. צריך לזכור שהסתרת המידע מגורמים חטטנים או ספק האינטרנט יכול גם להגיע למקומות כאלו. השתמשו בזהירות ובאחריות.

הסתקרנתם? קראו עוד על קורס סייבר

לקביעת שיחת ייעוץ חינם

    שיחה עם נציג

    דילוג לתוכן