דמיינו שאתם נכנסים לפארק שעשועים חדש, ואת פניכם מקבל שלט ענק ועליו מצוירת מפה של המקום. בהמשך, יש שלטי הכוונה לאזורי המסעדות ולשירותים. התורים לכל מתקן מסודרים בצורה האופטימלית כדי למנוע עומס, ורחבת הדשא הגדולה והמוצלת סמוכה למסעדת ההמבורגרים, כך שאפשר לקנות אוכל ולשבת בנחת. ליד מתקן רכבת ההרים, שהתור אליו בדרך כלל ארוך מאוד, התקינו ספסלי ישיבה, ובסמוך למתקני הילדים ממוקמים הביתנים עם הפרסים והבובות וחנות שמוכרת ברד וגלידה. במרכז הפארק, במקום חשוף ונגיש – יש דלפק עם שלט גדול מעליו – Information. זה, על קצה המזלג, אפיון חווית משתמש.
מה זה אפיון חווית משתמש?
בשפה קצת יותר מקצועית, אפיון חווית משתמש זהו תחום הכולל מספר תתי-תחומים כמו שיווק, טכנולוגיה, היבטים רגשיים ותחושתיים, שנועדו לגרום ללקוח להיות מרוצה מהחוויה, להרגיש שהיא תואמת את הציפיות והצרכים שלו, להמשיך להתמיד בה ואפילו לבצע פעולות נוספות כמו רכישה. במהלך האפיון מבצעים ניתוח עמוק של פעולות המשתמש, הצרכים שלו והתחושות והמחשבות שלו בזמן שהוא משתמש בממשק שלנו – בין אם זה מכשיר פיזי ובין אם דיגיטלי. בהתאם להסקת המסקנות נוכל לפתח דגם של חוויית משתמש המתאימה לצרכים הרלוונטיים – דגם שיהיה ברור קל להבנה. לדוגמה, אם מדובר באפליקציה שעוזרת לתזמן את המשימות שלנו במהלך יום העבודה, היא חייבת להיות מעוצבת באופן ברור, קל ונוח לתפעול, כך שאפשר יהיה גם "על הדרך" ובתוך זמן קצר להכניס משימות ופגישות לתוך האפליקציה.
מי צריך אפיון חווית משתמש ולאילו פלטפורמות זה רלוונטי?
אפיון חווית משתמש מתאים לכל מוצר בו יש לנו אינטרס שהלקוח יעבור חוויה טובה וברורה, על מנת שיחזור פעם נוספת וימליץ לאחרים. זה יכול להיות מקום פיזי כמו מרכז מסחרי או פארק שעשועים, זה יכול להיות מכשיר טלפון נייד או מכשיר לעיסוי לכפות הרגליים, וכמובן תוכנת מחשב, אתר אינטרנט או אפליקציה לטלפון. חברות משקיעות משאבים עצומים כדי ליצור חווית משתמש חיובית, אינטואיטיבית ומובנת.
כך אפיון חוויית משתמש משפר את הרווחיות
לאחר שהבנו מה זה אפיון חוויית משתמש ולאילו סוגי עסקים הוא רלוונטי (לכולם!), כדאי להכיר כיצד הוא מסייע לחברות להגדיל רווחים.
- הפחתה בהוצאות – חוויית משתמש טובה יכולה לצמצם את הוצאות התמיכה וההדרכה לצרכי המשתמש. במקום שנצטרך להדפיס עלוני הדרכה, להשקיע בנציגים טלפוניים ולהפיק סרטוני הסבר, נוכל לעצב את התוכנה או המוצר באופן ברור יותר כך שלא יהיו תלויים בתמיכה והדרכה וימזערו את הסיכון לתקלות במהלך ההפעלה והשימוש.
- על ידי הגדלת מכירות – חוויית משתמש טובה מובילה לביצוע רכישות. לדוגמה, חוויית משתמש טובה באתר לרכישת מזון אונליין תוביל את הלקוח הפוטנציאלי לבצע הזמנה.
- לקוחות חדשים והזמנות חוזרות – חוויית משתמש טובה לא רק תגרום ללקוח חדש לבצע רכישה, אלא גם תגרום לו להמליץ ללקוחות נוספים ואף לחזור לבצע הזמנה חוזרת ובכך להפוך ללקוח קבוע.
מה ההבדל בין איפיון חווית משתמש ובין עיצוב חווית משתמש?
אפיון חווית משתמש (UX) היא לתכנן את חווית השימוש כך שתהיה קלה, נוחה ואינטואיטיבית, בין אם מדובר במוצר דיגיטלי כדוגמת אפליקציה או תוכנת מחשב ובין אם במוצר כדוגמת מברשת שיניים, מכשיר עיסוי או סמארטפון. כפי שצוין מעלה ויפורט גם בהמשך, התכנון מתבסס על קהל היעד – גילו, מינו, מצב בריאותו וכדומה. מטרתו של עיצוב חווית משתמש (UI) היא לבצע באופן ויזואלי את העקרונות והערכים שנקבעו באפיון, ולהתאים את העיצוב גם לערכים של הארגון או העסק. ברוב החברות את עבודת UX UI מבצע אדם אחד בעל הכשרה לשני התחומים שהם משיקים זה לזה.
למה אפיון חווית משתמש חשוב כל כך?
חווית משתמש טובה משיגה עבור החברה את היעדים העסקיים שלה מצד אחד, ופשוט מעניקה ללקוחות את התמורה מן הצד השני. עבור חווית משתמש טובה לקוחות מוכנים לשלם יותר, וחווית משתמש טובה גורמת לגולשים וללקוחות פוטנציאליים להמשיך לשהות בפלטפורמה שלנו. כשחווית המשתמש טובה, היא פשוט עונה במדויק על הצרכים של המשתמשים ופעמים רבות אפילו חוסכת בהוצאות ובעבודה נוספת. כשהפלטפורמה כל כך ברורה למשתמש ומותאמת לגילו, להעדפותיו וליכולותיו המנטליות – לא צריך לבזבז משאבים על תקשורת נוספת.
מהם המרכיבים של חווית משתמש?
אפיון חווית משתמש מורכב ממספר פרמטרים, שבמסגרת תהליך האפיון אנחנו צריכים לתת עליהם את הדעת. אלה הם הפרמטרים המרכזיים:
- שימושיות – עד כמה קל וברור לבצע פעולות במערכת בפעם הראשונה שהמשתמשים נכנסו לפלטפורמה וכמה קל לזכור כיצד מבצעים אותן שוב בפעמים הבאות
- אסתטיקה – המראה הכללי של הממשק, עד כמה הוא נעים לעין ומעודד המשך שימוש. אמנם זהו פרמטר עיצובי בעיקרו, אך שימוש בצבעים שאינם מתאימים כלל עלול לגרום למשתמשים לזנוח את הממשק
- אמינות – העברה של מידע מהימן למשתמש ואי-הטעיה
- נגישות והתמצאות בקלות – יצירת היררכיה מתאימה וארכיטקטורת מידע המותאמת לדרך בה אנחנו צופים שהמשתמש שלנו חושב או מחפש מידע. במילים אחרות – אנחנו צריכים לדעת ככל הניתן לאן הוא יביט בפעם הראשונה, איזה כפתור הוא יחפש קודם, ועל מה הוא יתעכב בקריאה – ואת אלה להגיש לפניו בצורה הטובה ביותר
מה אנחנו צריכים לדעת כדי ליצור חווית משתמש טובה?
כדי לדעת לאפיין חווית משתמש, אנחנו צריכים לדעת מיהו קהל היעד העיקרי שלנו – הגיל שלו, המין, העיסוק, התחביבים, מה הוא מחפש לקבל אצלנו, מהם הרגלי הגלישה שלו ואפילו מהו המצב הרגשי שלו כשהוא משתמש במוצר שלנו. כמובן שאין דמות אחת שתשתמש במוצר שלנו, ולכן ניתן ליצור מספר דמויות ולנסות לקלוע למכנים המשותפים. התהליך של אפיון קהל היעד נקרא בניית פרסונות, עליו ניתן לקרוא בהרחבה באתר.
מול מי עובד מאפיין חווית משתמש ומהן התכונות הנדרשות למקצוע?
מאפיין חווית משתמש עובד מול מנהלי הפרויקט, מנהלי המוצר, מעצבים גרפיים (אם כי פעמים רבות אפיון חווית משתמש כולל גם ידע בעיצוב גרפי), מפתחים וכן משתמשי קצה, שמייצגים את קהל היעד של המוצר ומלווים בשלבי המחקר את הפרויקט כדי לתת משוב ופידבק. מכיוון שאפיון חווית משתמש הוא תחום שכולל פסיכולוגיה אנושית, התנהגות צרכנית, שיווק, אסטרטגיה, עיצוב, טכנולוגיה ועוד – מומחה לאפיון חווית משתמש צריך לדעת לשלוט בכל אלה גם יחד. בהיבט תכונות האופי, חשוב שהמאפיין יהיה מחובר לצרכים של האנשים שעתידים להשתמש במוצר אותו הוא מאפיין, מתוך רצון אמיתי לפתור עבורם בעיה ולהקל עליהם את השימוש.
מה לומדים בקורס אפיון חוויית משתמש?
בקורס אפיון חוויית משתמש לומדים כמובן מה זה אפיון חוויית משתמש, כיצד מאתרים את קהל היעד וכיצד לומדים את הצרכים וההרגלים שלו, כלומר – כיצד אוספים נתונים. בהמשך, לומדים לקחת את כלל הנתונים הללו ולתרגם אותם לעיצוב, כולל למידה של תוכנות פיתוח ועיצוב רלוונטיות.
מה צריך ללמוד כדי להיות מאפיין חווית משתמש?
אז אחרי שהבנו מה זה אפיון חווית משתמש ואיך זה מתבצע על קצה המזלג, כדאי לדעת שאפיון חווית משתמש נלמד כקורס UX UI, שמכשיר את הסטודנטים להיות מאפייני חווית משתמש ומעצבי חווית משתמש – המקצוע השלם והמושלם שנחשב כיום לאחד המקצועות המאתגרים והמבוקשים בתעשיית ההייטק ובעולם העסקי בכלל.