שיווק במנועי החיפוש, ובאנגלית ,SEO (Search Engine Optimization) הוא אחד מערוצי השיווק האפקטיביים ביותר כיום. אופטימיזציה לאתר היא הליך בו מקדם האתרים מבצע שינויים והתאמות בתוכן הכתוב האתר, בקוד ובפרמטרים נוספים כדוגמת מהירות, כך שהעמוד יקבל חשיפה מקסימלית ויצליח להתקדם בתוצאות החיפוש. כאמור, אופטימיזציה לאתר ניתן לעשות ברמת הקוד וברמת התוכן של העמוד, על ההבדלים בניהם נסביר בהמשך.
למה חשוב לעשות אופטימיזציה לאתר?
חשוב לעשות אופטימיזציה לאתר כדי להפיק את המיטב ממנוע החיפוש ולהתקדם לדירוגים גבוהים. אתר ללא אופטימיזציה הוא אתר לוקה בחסר, שהגולשים יתקשו למצוא ואף לא יצליחו למצוא כלל.
- פרסום במנוע החיפוש של גוגל – הפרסום הקלאסי –אתרים שמצליחים לתפוס מיקום גבוה בתוצאות החיפוש, פעמים רבות יכולים להפחית מתקציבי הפרסום שלהם בזכות תנועה אורגנית משמעותית של גולשים אקטיביים.
- אתר שעבר אופטימיזציה הרוויח כתוצאה מהתהליך תוכן איכותי, דפים מאורגנים ומסודרים ואתר שמספק חוויית גלישה נעימה.
עדכון האתר שלכם באופן קבוע מאפשר לגוגל לקדם אתכם
דמיינו לעצמכם שאתם מגיעים למסעדה או מכולת ללא תחלופה של מזון, ללא מבצעים, ללא מוצרים חדשים על המדפים, לעומת מסעדה, מכולת או חנות ששומרת על רעננות ותחלופה, ובכל פעם שאתם עוברים לידה היא מציעה מגוון חדש. כך גוגל מתייחסים לעדכון וריענון של אתרים, ומכאן גם נובעת החשיבות של עדכון האתר מדי שבוע כחלק מהצעדים במסגרת אופטימיזציה לאתר. מרבית האתרים עושים זאת על ידי תחזוקה של בלוג והעלאת מאמרים. אמנם זהו לא הפרמטר היחיד, וגם לא החשוב ביותר, אך עדכון האתר וסימני "חיים" מאפשרים לגוגל להבין שהאתר שלכם מקפיד על תוכן עדכני ורלוונטי, וזה מה שחשוב לגולשים.
אופטימיזציה לאתר ברמת התוכן
תוכן הוא לב ליבו של האתר והוא צריך להיות מצד אחד קריא, ברור ואטרקטיבי ומצד שני לשבת בתוך תבנית מסודרת כדי לדבר בשפת גוגל. חלק מן המהלכים הדרושים לצורך אופטימיזציה ברמת התוכן:
- טיב התוכן – התוכן נדרש להיות איכותי ויותר מכך מקורי, כלומר לא מועתק משום מקום ברשת וגם לא חוזר על עצמו בתוך האתר. תוכן משוכפל, בין אם באתר ובין אם ברחבי הרשת, יפגע מאוד בקידום האורגני ואף עלול להביא לסנקציות מצד גוגל.
- מילות מפתח – יש לשלב מילות מפתח בטקסט באתר, כלומר מילים אותן הגולשים מחפשים בתדירות גבוהה. את מילות המפתח יש לשבץ בכותרת הראשית, בחלק מכותרות המשנה וגם בתוכן עצמו. כמו כן, יש לשלב ביטויי זנב, כלומר ביטויים ארוכים יותר.
- הוספת מדיה – הוספה של מדיה כדוגמת תמונות וסרטונים מעשירה את האתר. המדיה חייבת להיות באיכות גבוהה כדי לא לפגוע בקידום של האתר. עם זאת, חשוב לדחוס את המשקל של המדיה, בפרט של התמונות, כדי לא לפגוע במהירות האתר שפוגעת בקידום.
- הוספת קישורים פנימיים – קישורים פנימיים בתוך האתר מייצרים אמינות ומסייעים לקידום האורגני. קישורים פנימיים לדוגמה יכולים לצאת מעמוד האודות אל דפי השירותים או המוצרים המוצעים.
- כפתורי רשתות חברתיות – אופטימיזציה לאתר ניתן לעשות גם באמצעות שיתוף התכנים שלכם לרשתות החברתיות. אם אתם מפעילים רשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין, טוויטר וכיוצ"ב, אפשרו לבצע שיתוף החוצה, כך שתקבלו טראפיק מאותם המקורות פנימה. הקישורים הללו נחשבים למקורות בעלי סמכות בעיני גוגל.
- תגית H1 לכותרת הראשית של הדף
- תגי H2 – לכותרות המשניות בדף
- תגיות H3-H6 – תת כותרות לכותרות משניות
- META DESCRIPTION – כתיבת תיאור לכל עמוד כמעין תקציר שיוצג במנוע החיפוש. תיאור זה יופיע לגולשים והוא גם זה שעשוי להניע אותם ללחוץ על האתר שלכם. חשוב שבתיאור יופיעו מילות מפתח.
- META TITLE – כותרת העמוד כפי שתוצג בגוגל. הכותרת בדרך כלל מכילה 50-60 תווים כולל רווחים, וצריכה להכיל את מילת המפתח המרכזית. כיוון שהכותרת היא מה שהגולש נחשף אליו במנוע החיפוש, מומלץ שהיא תהיה שיווקית מצד אחד ותספק ערך מצד שני.
- עדכון תוכן – כפי שצוין מעלה, יש חשיבות לעדכון של האתר ברמה השבועית כדי להראות לגוגל שהתוכן ממשיך להיות עדכני עבור הגולשים והוא יכול לשלוח אותם אלינו.
אופטימיזציה ברמת הקוד
אופטימיזציה לאתר ברמת הקוד היא הצד הטכני של הקידום האורגני, והיא נוגעת לכל מה שנמצא מאחורי הקלעים ו"מדבר עם גוגל".
- תגי קנוניקל – תגי Canonical נועדו לסמן לגוגל מיהו דף המקור המועדף לסריקה, כדי למנוע כפילויות תוכן. את תגי הקנוניקל ממקמים בתחילת הדף באזור ה-Head וכך למעשה מכריזים מהי כתובת ה-URL המועדפת.
- בחירת Url – בחירה בכתובות Url אסתטיות וקצרות יחסית, המתכתבות עם מילות המפתח המרכזיות בדף, ללא סימנים שאינם רלוונטיים.
- זמני טעינה – זמן הטעינה המומלץ לכל דף באתר הוא לכל היותר 4 שניות, וגם זה זמן שעלול להיות ארוך מדי עבור חלק מהגולשים, שעוברים מאתר לאתר ומפוסט לפוסט במהירות גבוהה. ישנם גורמים שונים שיכולים לגרם לטעינה איטית כדוגמת שרת לא טוב או תמונות ששוקלות יותר מידי. כיום ישנן מערכות שמסוגלות לבדוק את מהירות האתר ולהצביע על המקור לבעיה.
- התאמה למובייל – בגלל שמרבית הגולשים כיום עושים זאת דרך המובייל, גוגל דורשת מהאתרים להיות רספונסיבים ולהתאים עצמם לגלישה דרך המובייל.
- מבנה אתר – יש לוודא שההיררכיה של האתר מסודרת וברורה לגוגל ולגולש:
- ככל שהעמוד יותר גבוה ויש תחתיו יותר תתי נושאים כך עולה החשיבות שלו בפני גוגל כעמוד משמעותי ובעל השפעה באתר ובכלל.
- היררכיית עמודים נכונה תסייע לגולש להבין איפה הוא נמצא באתר, תשפר את חוויית המשתמש שלו ותאריך את זמן השהות שלו באתר, מה שישפר את הדירוג של האתר בגוגל.
- תגיות ALT – תגיות ALT הן תגיות שמסמנות את התמונות באתר על ידי תיאור התמונה. התגיות נסרקות בגוגל ומסייעות לקידום האורגני.
- קישורים תקינים – קישורים תקינים היוצאים מהאתר החוצה ומדפים באתר אל דפים אחרים חייבים להיות תקינים, כלומר להגיע אל היעד.
- הפניות – לעיתים ישנם דפים באתר שהם כבר לא רלוונטיים או שהם נמצאים בהשהייה, אך גוגל ממשיך להפנות אליהם גולשים שלא מוצאים את מבוקשם. ישנם סוגים שונים של הפניות למטרות שונות: 301, 302, 303 ועוד.
מתי עושים אופטימיזציה לאתר?
נתחיל מהבסיס – אופטימיזציה לאתר היא חובה לכל עמוד באתר, ולא מומלץ לעלות לאוויר עם אתר שלא עבר אופטימיזציה. מדובר באתר לקוי. לצד זאת, ניתן לעשות אופטימיזציה נוספת לאתר גם במקרים הבאים:
- תוספת עמודים / מוצרים / שירות – כשמבצעים שינויים באתר כדוגמת הוספה של דפים או הוספה משמעותית של טקסט, יש לבצע במקביל לכך אופטימיזציה למה שהוספנו.
- האתר לא מתקדם מספיק טוב / נענשתם על ידי גוגל – אם האתר שלכם לא מתקדם בגוגל על אף שאתם מקפידים על פעולות בסיסיות, כנראה שיש צורך בביצוע של אופטימיזציה מעמיקה, בפרט אם בפעם האחרונה שעסקתם בזה הייתה בבניית האתר. לעיתים תוספת של ביטויי זנב תספיק כדי לראות שינוי בדירוג.
- אחוזי נטישה גבוהים – חשוב להיות עם היד על הדופק בכל מה שקשור להתנהגות גולשים באתר שלכם, ולבחון את הפרמטרים השונים. מזהים שגולשים שנכנסים לאתר שלכם יוצאים ממנו בתוך שניות ספורות? כנראה שישנה בעיה ומשהו שם לא עובד. זה יכול להיות ברמת התוכן, ברמת הקוד או ברמת חוויית המשתמש. לדוגמה צבעים לא נעימים לעין, גופן לא קריא ועוד.
- גוגל ביצעה עידכון לדרישות – גוגל מעדכנת את הפרמטרים ל-SEO לעיתים קרובות מאוד, כאמור בהתאם להתנהגות גולשים ובכלל לשינויים המתרחשים בדיגיטל. גם בהיבט זה, יש צורך להיות עם היד על הדופק, להתעדכן ולקלוט את השינויים בזמן כדי לא לפגוע בקידום האתר.