
קמפייניםקמפיינים ממומנים בדיגיטל הם מדרכי השיווק היעילים ביותר, כיוון שהם מאפשרים לשלוט על התקציב ולייעד את הפרסום לקהל מצומצם לפי פרמטרים של גיל, מין, אזור מגורים, תחביבים, הרגלי גלישה ועוד. בין הקמפיינים הפופולריים ביותר הוא קמפיין PPC, שניתן לביצוע בפלטפורמות המובילות ובראשן גוגל. קמפיינים מסוג PPC הם כלי גמיש במיוחד, שבנוסף ליתרונות שהוצגו למעלה הוא מאפשר להשיג תוצאות מדידות בזמן קצר. כדי ליצור קמפיינים מוצלחים, חשוב להבין לעומק מה זה PPC, איך להגדיר מטרות ברורות לקמפיין, מה לעשות ומה ממש לא. במאמר שלפניכם נסביר מה זה PPC, באילו פלטפורמות הוא מתאפשר ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לשלם פחות?
אז מה זה בעצם PPC?
קמפיין PPC, ובראשי תיבות Pay Per Click, הוא קמפיין פופולרי וותיק במודל של תשלום לפי לחיצה. כלומר, אתם תשלמו לפלטפורמת הפרסום על כל לחיצה של גולש על המודעה שלכם. הורדת התשלום היא אינה מיידית אלא בתאריך ההורדה הקבוע אותו קבעה הפלטפורמה. ישנם מודלים נוספים לתשלום מלבד תשלום PPC:
- תשלום בכל פעם שגולש צופה בסרטון – PPV (Pay per view)
- תשלום על השארת ליד – PPD (Pay per lead)
- תשלום על חיוג למספר טלפון – PPCall (Pay per call)
- תשלום לכל 1,000 חשיפות – PPM ((Pay per mile
- תשלום על לייק לעמוד – CPL (Cost per like)
- תשלום לפי מעורבות – בכל פעם שגולש עושה לייק/מגיב/משתף את המודעה שלכם – CPE ((cost per engagement
- תשלום עבור המרה) לפי הגדרה שלנו למטרת העל – התקשרות, רכישה, השארת פרטים) – PPS (Pay per sale)
כאמור, מבין צורות הפרסום השונות, קמפיין PPC הוא מהוותיקים והיעילים שיש.
באילו פלטפורמות ניתן לעשות בו שימוש?
לאחר שענינו על השאלה מה זה PPC, לפניכם מספר פלטפורמות בולטות המאפשרות פרסום במודל של תשלום על כל לחיצה:
- גוגל – רוב מוחץ של מודעות בעמודי החיפוש של גוגל פועלות במודל של תשלום על כל לחיצה. בחלק מהמודעות יש מודל של תשלום על כל חיוג טלפון.
- פייסבוק ואינסטגרם – פייסבוק ואינסטגרם הן שתי פלטפורמות מבית אותה חברה, ולכן מערכת הפרסום שלהם היא אותה המערכת. גם בפרסום בפלטפורמות אלה, קמפיין PPC הוא נפוץ מאוד.
- טאבולה ואאוטבריין – קמפיינים בטאבולה ואאוטבריין הם קמפיינים קלאסיים ל-PPC, כיוון שמדובר במודעות הממוקמות באתרי חדשות ופורטלים מובילים כדוגמתynet, mako, one ועוד, שבלחיצה עליהן מובילות לאתר חיצוני.
יותר לחיצות של גולשים רלוונטיים – פחות תשלום על כל לחיצה
אם יש שאלה חשובה יותר מאשר מה הוא PPC, היא השאלה איך זה עובד. הדבר החשוב ביותר עבור פלטפורמות הפרסום, החל מגוגל ועד טיקטוק, הוא להביא לגולשים שלהם תוכן רלוונטי שמעניין אותם, ולצורך זה הם לומדים על הרגלי הגלישה והעניין של כל משתמש. ככל שהיחס בין האנשים שנחשפו למודעה שלכם לאנשים שלחצו עליה יהיה קטן, כך אתם תשלמו פחות על כל קליק. לדוגמה: עדיף 10 קליקים על מודעה מתוך 100 אנשים שנחשפו אליה, מאשר 15 קליקים על מודעה מתוך 200 איש שנחשפו אליה. ליחס הזה בין הצפיות להקלקות קוראים CTR, ולאחוז ה-CTR יש השפעה על המחיר שתשלמו. אנחנו כמובן רוצים שאחוז ה-CTR יהיה כמה שיותר גבוה.
כיצד PPC עובד בפועל?
- בחירת סוג הקמפיין
- קמפיין ממומן מתחיל ביצירה של מודעה הכוללת טקסט שמצד אחד הוא אינפורמטיבי ומצד שני שיווקי ונותן לגולש ערך מוסף (לדוגמה מבצע)
- בחירה של מילות מפתח רלוונטיות, ולצידן מילות מפתח "שליליות" בהן אנחנו לא רוצים שהמודעה שלנו תוצג (למשל, המילה "חינמי" או "חינם")
- קישור של המודעה לדף / לאתר הרלוונטי
- תוספים שונים שאפשר לצרף למודעה כדוגמת מספר טלפון או עמודים נוספים באתר
- כמה כסף אנחנו מוכנים להשקיע במודעה ובאיזה מודל (תקציב מוגבל ליום / תקציב מוגבל לחודש במסגרתו המערכת תשתמש בכסף שלנו בהתאם להצלחת המודעה)
לאחר בניית הקמפיין ישנו מכרז, והמיקום של המודעה שלנו יקבע על פי הסכום אותו אנחנו מוכנים לשלם ומדד האיכות של המודעה (Quality Score) שמעריך את הרלוונטיות של המודעה, איכות העמוד אליו היא מפנה, הציון של מילות המפתח שבחרנו וכו'.
מה משפיע על מחיר לחיצה?
בהמשך לפסקה הקודמת, ישנם עוד פרמטרים שמשפיעים על מחיר הלחיצה:
- רמת התחרותיות בתחום – ככל שמדובר בתחום תחרותי יותר שמושקעים בו כספים רבים, כך מערכת הפרסום תצפה מכם לשלם יותר. זה דומה מאוד להיצע וביקוש נדל"ן, ולהיצע וביקוש בכלל. ככל שיותר אנשים מוכנים לשלם, כך נשלם יותר. תחומים חזקים מאוד הם תחומי בנקאות, ביטוח ועריכת דין, שם פעמים רבות התשלום ללחיצה יכול להגיע לעשרות ומאות שקלים, כתלות בפלטפורמה בה תפרסמו.
- מחיר מקסימום שאתם מוכנים לשלם על הלחיצה – רוב מערכות הפרסום מאפשרות לכם להגדיר מחיר גג לקליק, כלומר כמה אתם מוכנים לשלם על כל לחיצה. גוגל מאפשרת לכם לדעת מהו המחיר הממוצע.
- ציון איכות המודעות והחשבון – מערכות הפרסום יודעות לתת לכם ציון על המודעה ועל הקמפיין. לא מומלץ להתעלם מהציון, כיוון שהוא משפיע על המחיר שתשלמו. ציון איכות מושפע ממספר פרמטרים:
- הגדרה של מילות מפתח רלוונטיות ובעלות נפח חיפוש
- מודעות שמשובצות בהן מילות מפתח
- שיבוץ מילות מפתח באתר/דף נחיתה
- איכות דף הנחיתה / האתר
- זמן טעינה מהיר
איך מודדים הצלחה בקמפיין PPC?
כדי לדעת האם הקמפיין שלכם מוצלח יש מספר מדדים מרכזיים עליהם נסתכל:
- CTR – היחס בין הקליקים להופעות. כלומר – כמה אנשים ראו את המודעה שלנו, וכמה מתוכם לחצו עליה. אחוז נמוך של CTR יכול להעיד שהמודעה שלנו לא מספיק אטרקטיבית, או לא מספיק אטרקטיבית ביחס למתחרים
- Conversion rate – שיעור ההמרות מתוך סך הקליקים על המודעה. כלומר, כמה אנשים ביצעו את הפעולה הרצויה לכם מתוך כלל האנשים שלחצו על המודעה. לצורך זאת יש להגדיר למערכת עם פתיחת הקמפיין מהי המרה מבחינתכם (רכישה, טלפון, השארת פרטים בטופס)
- ROI – התכ'לס. כמה אנחנו משלמים על הקמפיין וכמה קיבלנו ממנו. נכון שזוהי השורה התחתונה, אך לא בכל סוג של עסק ולא בכל סוג של קמפיין זה המדד החשוב ביותר. לעיתים תגלו שה-CTR גבוה ושיעור ההמרות גבוה גם הוא (לדוגמה במקרה של לידים), אך בכל זאת ה-ROI נמוך כלומר עסקאות לא נסגרות. זה יכול להעיד שהקמפיין מדהים, אך האדם שיושב בקצה פחות מוצלח בסגירת עסקאות.
האם יש דרכים להימנע מזיוף על לחיצות?
לצד היתרונות הרבים של קמפיין PPC, יש חיסרון בולט והוא ניצול לרעה של מתחרים, בוטים או סתם אנשים רעים שמבינים שבכל פעם שהם לוחצים לכם על המודעה – הם גורמים לכם לשלם כסף. כשמדובר בתחומים תחרותיים בהם משלמים עשרות ומאות שקלים על כל קליק – זה בהחלט גרוע. מערכות הפרסום ובראשן גוגל מודעות לבעיה הזו, וכדי למנוע מצב של שריפת תקציבים לשווא בחלקן יש מערכת למניעת זיופים, כך שלחיצות רבות מאותה כתובת IP בתוך פרק זמן קצר לא נספרות, או שנספרות כלחיצה אחת.
איך להימנע מטעויות בקמפיין?
ישנם מספר כללים שיוכלו לסייע לצמצם את מרחב הטעויות:
- יש לבצע מחקר מילות מפתח מקיף, ולהימנע ממילות מפתח כלליות מדי שיכולות להוביל לחשיפה של המודעה לקהל לא רלוונטי
- מילות מפתח ספציפיות מדי, או בניסוחים מוקפדים מדי שלא מאפיינים את רוב האוכלוייה, עלולות לגרום למיעוט חשיפות
- יצירה של מודעות ממוקדות ומושכות, שמציגות ערך, ותואמות את מה שכתוב בעמוד הנחיתה שלכם (אם גולשים לוחצים על הקליק, מגיעים לדף נחיתה ומגלים שזה לא ממש מה שהם רצו ויוצאים ממנו תוך זמן קצר, זה עלול לפגוע בדירוג של הקמפיין ובחשיפות)
- מעקב אחר המדדים באופן קבוע וביצוע שינויים בקמפיין שלא מניב תוצאות, כולל שינויים מרחיקי לכת אם צריך
היתרונות של PPC לעסקים
אתם משלמים רק על הקלקות
כפי שאמרנו, PPC נעשה בשיטת תשלום פר קליק, ולכן בעל העסק משלם רק עבור הקלקות על הלינק. כאשר גולש חיפש שירות או מוצר והקליק על הקישור, הסבירות גבוהה שהוא מתעניין בו. אם כך, אין צורך לשלם על פרסום לקהל לא רלוונטי.
מגיעים ללקוחות ״חמים״ ובשלים לרכישה
פרסום PPC מאפשר לעסקים להגיע לקהל יעד ״חם״ שזה עתה חיפש את השירות וקיבל תוצאות תואמות, תפקידכם הוא להופיע בזמן הנכון במקום הנכון .
אפשרות לנתח בקלות את ביצועי המודעות
דרך גוגל Adwords אפשר לנתח את ביצועי המודעות בזמן אמת, לעקוב, לשפר את אחוזי ההמרה ולראות עד כמה הקמפיינים מוצלחים בזמן אמת. לדוגמה, אפשר לראות נתונים סטטיסטיים של הופעת הפרסום, כמות הקלקות, מאיזה אזורים בארץ או בעולם נכנסים גולשים למודעה, מה בגילאים ותחומי העניין ועוד.
מקבלים לידים באופן מיידי
כאשר מעלים קמפיין ממומן בגוגל המודעה מופיעה מיידית, ולכן פרסום PPC יתאים לבעלי עסקים שרוצים לקבל לידים באופן מיידי. בניגוד לקידום אורגני אשר שכשמו כן הוא, מתקדם בצורה "טבעית" ברשת החיפוש והופעתו בעמודים הראשונים יכולה לקחת חודשים רבים.
שליטה מלאה על תקציב הפרסום
קמפיין PPC מאפשר לבעלי עסקים לשלוט על עלויות הפרסום, לדוגמה לבחור כמה תרצו להשקיע, להפסיק קמפיינים במקרים של לחץ או בשל כל סיבה אחרת. פרמטר זה מאפשר לשלוט על הנעשה בכל זמן נתון וכמובן למדוד את החזר ההשקעה (ROI). בנוסף, תמיד ניתן לגשת לנתוני Google Ads ולראות כיצד התקציב מנוצל.
יתרון על פני מתחרים
פרסום PPC מאפשר לבעלי עסקים להתחרות בתוצאות החיפוש עם מתחרים, גם אם מדובר באתר חדש לגמרי. פשוט מקדמים את האתר או את דף הנחיתה ומקבלים באופן מידי לקוחות חדשים.
אפשרות לקמפיין רימרקטינג
רמרקטינג הוא פרסום ״רודף״, כך שאם משיהו התעניין, נכנס לאתר שלכם ולא ביצוע רכישה או לא השאיר פרטים, אפשר לנהל קמפיין רימרקטינג שירדוף אחריהם ברשתות חברתיות או באתרים שונים ויגרום להם לרכוש. למעשה, ישנה גישה לנתוני משתמשים, מה שיכול לסייע בבניית אסטרטגיית שיווק ולייעל את הקמפיינים.
החזר השקעה גדול
על פי נתונים, כ- 74% מעסקים שפרסמו דרך גוגל PPC דיווחו כי הפרסום סייע להם משמעותית לייצר הכנסות ולהגדיל בעשרות אחוזים את המכירות בעסק.
החסרונות של פרסום PPC בגוגל
פרסום יקר יחסית
פרסום PPC נחשב לאפיק יקר ביחס לקידום ברשתות החברתיות, הרי יש צורך בתקציב גדול יחסית על מנת להתחיל לקדם ולראות תוצאות, המחיר תלוי מילת מפתח ,כאשר התמחור עובד לפי כמות החיפושים החודשית וה"תחרות" על מילת המפתח.
התנועה תיפסק כשהתקציב יגמר
כאשר התקציב ששמתם לקידום הממומן ייגמר, באופן אוטומטי האתר יירד מראש תוצאות החיפוש. לעומת זאת, בקידום אורגני לדוגמה אין צורך להקצות תקציב, אלא הקידום נמשך כל עוד מבצעים פעולות קידום.